Auto-industrie lobbyt zelfs voor een rekenfout om CO2-norm te verlagen

Het dieselschandaal bij Volkswagen heeft de lobbyinspanningen van de auto-industrie niet verminderd. Lobbyisten in Brussel strijden zelfs om het behoud van een wiskundig foutje in de test voor nieuwe auto’s. Het foutje werkt al jaren in hun voordeel.

De fout zit in een berekening van CO2-uitstoot voor als het testcircuit schuin afloopt. Dat is niet de bedoeling, maar bij het Idiada-circuit bij Barcelona is dat wel het geval. Fabrikanten mogen zelf kiezen waar ze hun auto’s laten goedkeuren en boeken vaak het Spaanse testcircuit.

Het schandaal bij Volkswagen ging om stikstofoxiden (NOx) en software die de uitstoot daarvan op de rollenbank verdoezelt. Over twee weken stemt het Europees Parlement over nieuwe, voor velen nog veel te ruime, stikstofnormen die bij een nieuwe praktijktest gaan horen.

Maar naast de strijd over NOx wordt in Brussel een andere, minstens zo belangrijke strijd gevoerd over uitstoot van broeikasgas CO2.

Volgend jaar voert Europa namelijk een strengere test in voor CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. En er komt een nieuwe norm. Auto’s mogen vanaf 2021 minder CO2 uitstoten: maximaal 95 gram per gereden kilometer, en daarna nog minder.

Dat dwingt de industrie tot miljardeninvesteringen in zuinige technologie. Voor wie de norm niet haalt, dreigen miljardenboetes. Elke gram CO2 die de norm ruimer wordt, heeft dus grote financiële gevolgen.

Fabrikanten willen de voordelen die ze in de oude test hadden niet opgeven. En het wiskundige foutje dus ook niet.