Niet allemaal dezelfde hits, is het plan

Wat willen TMG en Talpa bereiken met hun samenwerking? Brede radiozenders staan onder druk.

Radiopresentator Edwin Evers bij het maken van zijn ochtendshow voor Radio 538, dat eigendom is van Talpa. Foto Maarten Hartman.

Voor televisieman John de Mol gaat de deal die zijn Talpa Holding gisteren sloot met Telegraaf Media Groep (TMG) vooral over radio. Voor kranten- en radioconcern TMG daarentegen draait het voornamelijk om tv.

TMG en Talpa maakten gisteren bekend dat zij gaan samenwerken. Hun vier radiostations – Sky Radio en Veronica van TMG en Radio 538 en SLAM! – komen in één bedrijf. Dat mag sinds 1 januari, vanwege ruimere eigendomsregels voor FM-zenders. Verder verkoopt De Mol TMG een (indirect) belang in SBS. En gaan ze samen online-televisie maken.

1 Wat gaat de radioluisteraar hiervan merken?

De deal van TMG en Talpa kan de eenvormigheid van de Nederlandse hitradio verkleinen. Een „amorfe massa” noemde bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek van TMG het aanbod van veel zenders. Sky, Veronica, 538 en in mindere mate SLAM! proberen luisteraars te trekken in dezelfde brede, algemene doelgroepen.

Maar nu TMG en Talpa hun vier muziekzenders bij elkaar brengen, kunnen die zich meer specialiseren. Dan hoeven ze niet langer dezelfde liedjes te draaien die iedereen leuk vindt. En specifiekere doelgroepen vinden adverteerders fijn.

2 Waarom doet TMG dit?

Allereerst lost TMG een probleem op met zijn radiozenders. Die melden al langer dalende resultaten, zowel in luistercijfers als in advertentie-inkomsten.

Waarom? Sky en Veronica zijn niet langer nummer 1. En de marktleider, leert een onlinewet die ook steeds meer opgaat voor radio en tv, krijgt de meeste reclame-euro’s. Radio 538 is elf maanden per jaar de best beluisterde zender; alleen in december scoort 3FM beter dankzij Serious Request.

Maar daarnaast heeft TMG ambitieuze tv-plannen. Met name op het gebied van on demand web-tv. Programma’s van De Telegraaf of Telesport moet je kunnen kijken waar en wanneer je maar wilt. Dat bedenken wij niet, aldus Van der Snoek, dat wil de consument. En die moeten we volgen. In het tweede kwartaal wil TMG twee webzenders lanceren, met nieuws en sport. En daarvoor heeft men tv-kennis nodig. Die komt van De Mol, Talpa en via SBS.

3 En wat is het voordeel voor Talpa?

Iedereen ziet mij als tv-man, stelde De Mol gisteren in een persverklaring, „maar mijn carrière ben ik begonnen bij de radio. En dat is waar mijn hart nog steeds ligt.” En daarom voegt Talpa zijn zenders samen met die van TMG. Het is overigens zijn tweede slimme deal met Radio 538 in een paar jaar: in 2011 ruilde De Mol zijn belang in RTL Nederland voor de volledige zeggenschap over 538.

Nu ontstaat een sterk radiobedrijf, een grote wens van De Mol, dat toekomstbestendig moet zijn. Daarin komt de concurrentie niet alleen meer van andere stations maar ook van Spotify en YouTube. Als de mededingingsautoriteit naar die bredere markt kijkt, zal het de fusie vermoedelijk goedkeuren.

„Radio is het interessantste medium dat bestaat”, aldus De Mol. „Het is interactief, dynamisch en altijd live en door de snelheid kan een adverteerder bij wijze van spreken binnen een uur op de radio zijn.”

4 Past dit in een breder plaatje?

De aandacht van mediaconsumenten heeft zich verlegd van woord naar beeld. Die ontwikkeling moet TMG, dat nog een groot deel van zijn omzet haalt uit papier, proberen te volgen. En liefst niet alleen, aldus Van der Snoek. „Met Talpa kunnen we die overgang op een veel betere manier maken. Vroeger zouden we van alles proberen te kopen, nu werken we liever slim samen.”