Wat is er aan de hand met tech-wonderkind GoPro?

Foto iStock

De echte cijfers moeten nog komen, maar nu al daalt de beurskoers van GoPro flink. Een aandeel in het mediabedrijf is op dit moment zo’n vijfentachtig procent minder waard dan ruim een jaar geleden, toen de beurskoers van het Amerikaanse bedrijf op zijn hoogtepunt stond. Van 94 naar 14 dollar.

Begin februari, dan presenteert GoPro zijn cijfers over 2015. Deze week al maakte het bedrijf echter bekend dat het een stuk minder verdiende met de verkoop van camera’s dan eerder gedacht. En er moet personeel vertrekken, zeven procent van de in totaal 1.500 werknemers. Daar reageert de beurs op:

GoPro maakt actiecamera’s voor sporters die er hun (extreme) stunts mee vastleggen - snowboarders, surfers, bungeejumpers. Al zijn de schok- en waterbestendige camera’s ook heel geschikt voor het filmen van een saaie dag op kantoor. Het bedrijf uit San Mateo, Californië, groeide de afgelopen jaren explosief. Bedenker en topman Nick Woodman werd er zelfs de best betaalde topman van de Verenigde Staten mee. Hij verdiende in 2014 bijna 285 miljoen dollar. In aandelen weliswaar, maar toch: de best betaalde.

En dan was er nog de beursgang, in de zomer van 2014. Dat moest het succes van GoPro verzilveren - in de eerste maanden na de beursgang steeg de koers meteen naar die 94 dollar per aandeel.

Wat is er nu dan aan de hand? De verkoop van de Hero4, de laatste en duurste camera van GoPro, valt tegen. Met de Hero4 zijn niet alleen filmpjes te maken, er zit ook ingebouwde wifi in - zo zijn de filmpjes dus meteen te delen. Tot twee keer toe werd de prijs van de camera verlaagd. Oorspronkelijk kostte de camera rond de 400 dollar, nu nog maar 199.

Meer en meer concurrentie, ook van Apple

Dus nu is de winstverwachting bijgesteld. In plaats van de verwachte 500 tot 550 miljoen dollar zegt GoPro in het laatste kwartaal zo’n 435 miljoen te hebben verdiend. Het bedrijf reserveert daarnaast nog eens 21 miljoen dollar voor price protection related charges. Dat is dus voor het opvangen van die prijsverminderingen van de Hero4.

Geheel onverwacht zijn de slechte cijfers niet. Investeerders en analisten wezen eerder al op de toenemende concurrentie op de markt voor actiecamera’s. Sony, JVC en Panasonic hebben inmiddels allemaal een eigen model op de markt gebracht. Apple verkreeg daarnaast een patent op het ontwerp voor een eigen actiecamera. Ook in reactie daarop daalde de koers van GoPro vorig jaar januari flink. En dan zijn er natuurlijk nog smartphones, ook geduchte concurrenten voor digitale camera’s.

Toch is het niet álleen maar malaise. GoPro verdient, zelfs met de tegenvallende cijfers, meer dan in 2014. In dat jaar bedroeg de omzet namelijk 1,4 miljard euro. Afgelopen jaar 1,6 miljard. Althans, dat is de verwachting.