TMG en Talpa voegen radiozenders samen

Door die stap komen onder meer Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica onder één dak.

DJ Edwin Evers van Radio 538, een zender die in handen is van Talpa. Foto Sander Koning / ANP

De Telegraaf Media Groep en Talpa gaan samenwerken op radio en televisie. Beide bedrijven brengen hun radiozenders onder in een losse onderneming, zo kondigde de eigenaar van De Telegraaf vrijdag aan. Daarmee komen onder meer Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica onder één dak.

Naast radiozenders steekt TMG ook zo’n 27 miljoen euro in het samenwerkingsverband. In ruil daarvoor krijgt het mediabedrijf een belang van bijna 23 procent in de radio-onderneming. Daarnaast neemt TMG een belang van ongeveer 5 procent in SBS, het omroepbedrijf waarvan Talpa voor een deel eigenaar is.

Door de samenwerking hoopt TMG de Nederlandse consument via nog meer platformen te bereiken, zo stelt topman Geert-Jan van der Snoek in een verklaring. Het concern denkt zo te kunnen inspelen op “de snel veranderende mediabehoeften” van lezers, kijkers en luisteraars. Voor de samenwerking doorgaat, hebben beide concerns overigens nog wel toestemming nodig van toezichthouders.

Soepelere regels voor radiobezit

De aankondiging van TMG en Talpa komt amper twee weken na het invoeren van nieuwe regels voor radiobezit. Sinds 1 januari mogen bedrijven namelijk vier FM-frequentiepakketten bezitten, terwijl dat eerder nog was beperkt tot twee. Die verandering zet volgens Talpa-eigenaar John de Mol de deur open naar “consolidatie van de radiosector”.

De Telegraaf Media Groep en Talpa zijn momenteel elk nog eigenaar van twee frequentiepakketten. TMG is in het bezit van Radio Veronica en Sky Radio, terwijl het bedrijf van John de Mol Radio 538 en Slam!FM in handen heeft. Daarnaast heeft Talpa een minderheidsbelang in de radiostations 100% NL en Radio 10.

Wekelijks 7,3 miljoen luisteraars

Met het samengaan van de vier landelijke zenders ontstaat volgens TMG en Talpa een sterk radiobedrijf, met ongeveer 7,3 miljoen wekelijkse luisteraars. Voor onderlinge concurrentie tussen de zenders zijn beide concerns niet bang, aldus Talpa-baas De Mol:

“Meer dan ooit zullen we de profielen van de verschillende stations kunnen aanscherpen, zodat ze maximaal complementair zijn en het totale bereik groter wordt.”

Naast samenwerking op de radio zet TMG ook “een belangrijke stap” op de televisiemarkt. Het concern neemt een belang van 15 procent in de tv-activiteiten van Talpa, dat voor ongeveer een derde eigenaar is van omroepbedrijf SBS. Omgerekend wordt TMG daarmee voor bijna 5 procent eigenaar van zenders als SBS6, Net 5 en Veronica.

Tegenvallende advertentie-inkomsten

Heel goed gaat het overigens niet met SBS. Als gevolg van tegenvallende advertentie-inkomsten moesten Talpa en Sanoma, de andere eigenaar, eind vorig jaar bijna 170 miljoen euro afschrijven op het televisiebedrijf. Twee jaar geleden werd ook al eens 400 miljoen afgeboekt op SBS.