Radio 538 onder een dak met Sky Radio

Telegraaf Media Groep (TMG) en Talpa gaan samenwerken op het gebied van radio en tv. Zij brengen hun radiozenders onder in één bedrijf. TMG krijgt verder een (indirect) belang in SBS. En de twee bedrijven gaan samen internet-tv maken.

Dat hebben TMG, uitgever van onder meer De Telegraaf en regionale kranten, en Talpa Holding van John de Mol vanmorgen aangekondigd. TMG investeert 27 miljoen euro in de deal. Hoeveel De Mol inbrengt is niet bekendgemaakt. Investeringsfonds Dasym, dat een deel van De Mols vermogen beheert, heeft een belang van ruim 20 procent in TMG.

Met de deal komen Talpa’s Radio 538 en SlamFM onder één dak met Sky Radio en Radio Veronica van TMG. In het radiobedrijf krijgt Talpa een belang van circa driekwart, TMG de rest: Talpa’s ‘538’ is meer waard. Classic FM (TMG) blijft buiten de deal.

Zo ontstaat veruit het grootste commerciële radiobedrijf van Nederland met een marktaandeel van circa één derde. Dat is vergelijkbaar met het aandeel van de publieke omroep. De mededingingsautoriteit moet zich nog uitspreken over de deal.

Het idee achter de fusie is dat de zenders beter hun inhoud op elkaar en op verschillende doelgroepen kunnen afstemmen. Dat maakt ze interessanter voor adverteerders. Sinds 1 januari mogen bedrijven meer dan twee FM-frequenties bezitten.

Op het gebied van tv sorteert TMG voor op de toekomst. De uitgever krijgt een belang van 15 procent in Talpa’s stuk van SBS. Met de deal haalt TMG tv-kennis in huis voor de twee internetzenders die men dit jaar wil beginnen, met nieuws en sport.

Ruilt TMG nu radio in voor tv? Nee, zei bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek in een telefonische toelichting. „Dat was een te gemakkelijke deal geweest en strategisch gezien niet van waarde. TMG levert sterke content en die wil de consument op alle mogelijke manieren tot zich nemen. Dan moeten wij ook tv hebben.”