Gedwongen ontslagen bij Air France van de baan

Air France belooft om vanaf 2017 weer uit te breiden, als de piloten hun arbeidsproductiviteit weten te verhogen.

Foto: Stephane de Sakutin/AFP

In een poging de relaties met de vakbonden te verbeteren, heeft Air France vrijdagochtend voor de centrale ondernemingsraad van het bedrijf een nieuw groeiplan gepresenteerd. Doordat het zusterbedrijf van KLM vooral dankzij de lage olieprijs in 2015 voor het eerst in zeven jaar uit de rode cijfers lijkt te zijn gekomen, zou er ruimte zijn voor een minder harde reorganisatie dan eerder voorzien.

In ruil voor verhoging van de arbeidsproductiviteit, heeft bestuursvoorzitter Frédéric Gagey volgens zakenkrant Les Echos beloofd vanaf 2017 weer uit te breiden. Dan zouden nieuwe routes geopend kunnen worden, waarvoor meer personeel en nieuwe vliegtuigen nodig zijn: zestien lange-afstandstoestellen van het type Boeing 787 en Airbus 350 tot 2020.

Het plan staat haaks op het in oktober met veel tumult gepresenteerde ‘Plan B’. Dat voorzag in het verdwijnen van 2.900 arbeidsplaatsen en een vermindering van het aantal verre bestemmingen om kosten te sparen, toen het niet leek te lukken een akkoord te sluiten met de piloten over meer vlieguren. Hoewel Air France een nieuwe vrijwillige vertrekregeling lanceert, zijn gedwongen ontslagen nu van de baan.

Nieuwe personeelschef

De plannen zijn volgens de bonden een rechtstreeks gevolg van het aantrekken van de nieuwe personeelsdirecteur, Gilles Gateau. Deze voormalige naaste medewerker van premier Manuel Valls is op 1 januari bij het bedrijf begonnen en heeft volgens de radicale vakbond CGT een “werkelijk op respect gebaseerde sociale dialoog” voorgesteld. De bond heeft een voor 28 januari aangekondigde staking afgelast.

Bij de presentatie van ‘Plan B’ werd de vorige personeelsdirecteur belaagd door boze vakbondsleden en uit zijn overhemd gescheurd. Die affaire heeft de verhoudingen bij het bedrijf de laatste maanden op scherp gezet.

Als de bonden akkoord gaan met de nieuwe voorstellen, dan zou de Franse staat het luchtvaartbedrijf kunnen helpen door tijdelijk de zogenoemde ‘Chirac-tax’ op te schorten, meldt Le Monde. Deze solidariteitsbelasting op vliegtickets ten behoeve van de hulporganisatie Unitaid kostte Air France in 2015 70 miljoen euro.

Analisten schatten dat Air France komende maand een winst van tussen de 250 en 400 miljoen euro bekendmaakt. Dat is het beste resultaat sinds 2008.