Grootste Indiase deelstaat legt e-commerce aan banden

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

E-commercebedrijven als Amazon en Flipkart hebben een probleem. In de grootste Indiase deelstaat Uttar Pradesh (ruim 200 miljoen inwoners) belemmeren belastingregels hun werkzaamheden, schrijft Economic Times.

Iedere klant in Uttar Pradesh die via het internet een product besteld dat duurder is dan 5000 rupees (68 euro) en dat van buiten de staat wordt ingevoerd, moet een BTW-verklaring invullen en de kentekenplaat van de bestelwagen melden bij de belastingdienst.

Die regel is zo belemmerend dat e-commercebedrijven zijn gestopt met het bezorgen van producten duurder dan 5000 rupees in de deelstaat.

Klanten balen, maar ook de bezorgdiensten zijn niet blij. Een anonieme ‘senior executive’ van een e-commercebedrijf noemt de dichtbevolkte deelstaat ‘een enorme markt, die onvoldoende bediend kan worden.’

Een van Australië’s megabedrijven zet eerste stapje buitengaats

Koolmijnen, chemische fabrieken, supermarkten, investment banking en warenhuizen - het Australische conglomeraat Wesfarmers is wat je noemt een breed georiënteerd bedrijf. En nu waagt Wesfarmers zich ook aan doe-het-zelf-winkels, meldt de Financial Times.

Wesfarmers heeft aangekondigd de Britse doe-het-zelf-keten Homebase te willen overnemen. Het is de eerste keer dat de in 1914 opgerichte boerencoöperatie een stapje doet buiten zijn traditionele markten Australië en Nieuw-Zeeland. Met een beurswaarde van ongeveer 28 miljard euro is Wesfarmers een van Australië’s grootste bedrijven.

Het verlaten van de thuismarkt is voor Wesfarmers  een soort sprong in het diepe, ook al is het maar een stapje naar het relatief bekende Verenigd Koninkrijk. Maar het bedrijf moet wel, legt analist Shaun Cousins van JPMorgan uit:

Het is niet zo dat Wesfarmers zo graag internationaal wil gaan, maar Australië is een relatief kleine markt en meer fusies en overnames in de winkelsector zou leiden tot mededingingsproblemen.

De FT sprak een aantal analisten die vermoeden dat de overname van Homebase een begin zou kunnen zijn van een aantal overnames in de Europese retailsector door Wesfarmers.

Japans Marubeni gaat kwaliteitskunstmest maken in Myanmar

Langzaam maar zeker gaat de economie van Myanmar open en landen in de regio willen graag een graantje meepikken. Zo ook het Japanse conglomeraat Marubeni, dat een nieuwe kunstmestfabriek gaat bouwen bij de stad Yangon, om zo boeren in het land van hoogwaardige kunstmest te voorzien. Daarover schrijft de Nikkei Asian Review.

Voor Myanmar is landbouw een prioriteit in de ontwikkeling van het land. Tot op heden werken boeren vooral met kunstmest uit China en Thailand. Volgens het artikel zijn die producten van matige kwaliteit, terwijl de nieuwe Marubeni-fabrieken topkunstmest zullen leveren. In 2020, als de fabrieken op volle kracht moet draaien, wil het bedrijf voor zo’n 50 miljoen dollar per jaar aan kunstmest verkopen aan boeren in het land.

Niet alleen Marubeni, dat in Japan zeer actief is in de landbouw, wil voet aan de grond krijgen in Myanmar. Ook andere Japanse bedrijven melden zich. Mitsui wil er speciale kunstmest voor rijstgewassen produceren en Kubota is van plan een assemblagefabriek te openen voor landbouwgereedschappen.