Geen fraude, zegt Renault. Maar waarom dan de inval?

De Franse fraudedienst viel bij Renault binnen. Het bedrijf ontkent fraude. Maar er zijn vreemde feiten.

Foto Reuters

Daar is het volgende dieselschandaal. Zo reageerde de beurs in ieder geval op het nieuws dat de Franse fraudedienst drie locaties van autofabrikant Renault is binnengevallen in een onderzoek naar emissies. De koers daalde donderdag 20 procent, om daarna te herstellen tot een daling van 10 procent. Renault bevestigde de „extra onderzoeken ter plekke”, waarbij volgens een vakbond ook computers van managers in beslag zijn genomen.

Gaat het om een tweede Volkswagenschandaal? De Duitse fabrikant bekende dit jaar software in dieselauto’s te hebben gezet, die ervoor zorgt dat auto’s op de rollenbank veel minder schadelijke stikstofoxiden (NOx) uitstoten dan op de weg. Het bedrijf moet nu miljarden voor boetes en reparatiekosten reserveren.

Nee, zei de Franse energieminister Ségolène Royal, die meteen in de verdediging schoot. Uit onderzoek is gebleken dat er geen sprake van fraude is, de invallen hebben daar „niets mee te maken”. De Franse staat bezit bijna 20 procent van Renault.

Breed onderzoek naar fraude

Na het Volkswagenschandaal gelastte de Franse regering een breed onderzoek naar emissies. 100 auto’s, waarvan 25 van Renault, zijn opnieuw getest. Daarbij is geen fraudesoftware aangetroffen, zeggen de autoriteiten, en zegt Renault. Het bedrijf kondigde bovendien pas nog aan 50 miljoen euro te steken in het realistischer maken van uitstoottestresultaten.

Waarom dan toch die invallen die volgens Renault zelf „definitief de eerdere bevindingen moeten bevestigen” uit dat brede onderzoek? Niemand weet het. Wel stoten auto’s van Renault volgens Royal meer NOx en CO2 uit dan toegestaan. Net als de auto’s van een aantal niet nader genoemde buitenlandse fabrikanten.

Vreemde bevindingen

Hoeveel meer is niet duidelijk. Groene lobbygroep Transport & Environment wijst op een onderzoek van DUH, een Duitse milieuclub, die een Renault Espace diesel liet testen. Met een koude motor voldeed de auto aan de stikstofnorm. Maar met een warme motor stootte de auto 13 tot 25 keer de toegestane norm voor NOx uit. Vreemd, vooral omdat andersom logischer zou zijn. Renault ontkent.

Nog een aanwijzing komt van de Amerikaanse milieuorganisatie ICCT, die mede het Volkswagenschandaal aan het licht bracht. Op basis van data van ADAC, de Duitse ANWB, noemt ICCT in een half jaar oud rapport drie auto’s die veel meer NOx uitstoten dan toegestaan.

Deze drie auto’s – van Volvo, Renault en Hyundai – haalden nipt de norm als ze het ritje deden dat in de bestaande test moet worden afgelegd. Maar reden ze het ritje uit de nieuwe test die volgend jaar ingaat, dan overschreden ze de norm zwaar. De auto van Renault wel bijna 9 keer.

Ook bij auto’s van andere fabrikanten zijn vreemde feiten vastgesteld. De Opel Zafira voldoet bijvoorbeeld wel aan de stikstofnorm als er twee wielen draaien (zoals op oude rollenbanken), maar niet als er vier wielen draaien, stelde de DUH vast.

Volgende week stemt het Europees Parlement over een nieuwe praktijktest die NOx op de weg meet. Volgens ICCT zouden de drie auto’s die in het rapport zijn genoemd die test niet halen en zouden ze in deze staat niet in Europa verkocht mogen worden.

    • Carola Houtekamer