Europese Commissie doet onderzoek naar staatssteun Antwerpse haven

De Commissie wil weten of twee containerbedrijven meer compensatie hadden moeten betalen.

Foto Koen Suyk / ANP

De Europese Commissie stelt een onderzoek in naar de Haven van Antwerpen. De Commissie wil weten of er sprake is van illegale staatssteun aan twee exploitanten van containerterminals.

De containerterminals moeten een minimaal aantal containers per jaar verwerken. Doen ze dit niet, dan moeten ze een compensatie betalen aan de Antwerpse Havenautoriteit. Dat is tussen 2009 en 2012 echter niet volledig gebeurd. In plaats daarvan werden de minimale vereisten achteraf naar beneden bijgesteld. Dit zorgde ervoor dat de exploitanten circa 80 procent minder compensatie hoefden te betalen. Het gaat om de bedrijven PSA Antwerp en Antwerp Gateway.

Klacht

Na een klacht van een concurrent, Katoen Natie, gaat de Europese Commissie nu kijken of een privé-bedrijf op dezelfde manier met de compensatie om zou zijn gegaan. Als er niet vergelijkbaar met de markt is gehandeld, is er sprake van staatssteun. Dat zou in strijd kunnen zijn met EU-regels. Katoen Natie heeft het Havenbedrijf in België voor de rechter gesleept. Daar is de zaak nu onder behandeling van de Raad van State. In voorgaande vonnissen sprak de rechter zich uit in het voordeel van het Havenbedrijf.

In 2014 zei minister Melanie Schulz (Infrastructuur, VVD) dat overheidssteun aan havens in België en Duitsland nadelig is voor zeehavens in Nederland. De overslag in Rotterdam zou volgens de minister 7 procent hoger kunnen zijn als er eerlijke concurrentie was met andere Europese havens.