Afgrijselijke angstkreten bij kleurrijk KCO

Nog tot en met zondag is de blockbuster ‘Munch: Van Gogh’ te zien in het Van Gogh Museum. Op de valreep komt het Concertgebouworkest met een meesterlijk geprogrammeerd bijhorend concert. ‘Angst’ is het overkoepelende thema dat niet alleen intense schilderijen, maar ook indringende muziek oplevert.

Van Goghs Sterrennacht was het uitgangspunt voor Dutilleux’ hallucinerende Timbres, espace, mouvement. Met een palet even kleurrijk als Van Gogh schildert Dutilleux daarin een fonkelende hemel, door briljante blazers tot leven gebracht. Het strijkorkest van twaalf cellisten vormde een kloppend hart.

Otto Tausk leidde vakkundig maar bewaarde zijn overgave tot Diepenbrocks Im grossen Schweigen. Hier was het de lichte bariton Detlef Roth die aan gekte tekort schoot. De tekst van Nietzsche gaat immers over confrontatie met natuur die leidt tot paniek – een angst die ook in Munchs De Schreeuw wordt uitgebeeld.

Waar Diepenbrocks woelingen eindigen in een sussend citaat van katholieke redding, biedt Turnages Three Screaming Popes geen troost. In het uitstekend gespeelde werk, gebaseerd op de rauwe pausschilderingen van Francis Bacon, verdichten dronken ritmes tot dreigende geluidsmuren. Drie afsluitende, afgrijselijke kreten ontlokten het publiek ongemakkelijk gegiechel.