Toyota gooit roer om, gaat meedoen in zelfrijdende autorace

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De grootste autobaas ter wereld is om, volgens de Wall Street Journal. Akio Toyoda, de president-directeur van het Japanse automerk Toyota weet het zeker: de toekomst is voor zelfrijdende auto’s.

CEO Toyoda is een racefanaat die nu juist gelooft in controle van de mens over de machine. Maar, zo vertelde hij reporters onlangs tijdens de autoshow van Detroit: “Ik ben door een grote verandering in mijn denken gegaan.”

Dat is groot nieuws in autoland. Met een productie van 10 miljoen auto’s per jaar is Toyota al decennia een van de koplopers in de branche. Nu de reus zich op het terrein van de zelfrijdende auto’s begeeft komt het nieuwe concurrenten tegen. Bedrijven als Google en Apple bijvoorbeeld die zelf ook bezig zijn de bijbehorende technologie te ontwikkelen.

Voorlopig schrikt Toyoda niet van die namen. Er wordt een miljard dollar geïnvesteerd en daarmee gaat het bedrijf ook naar Silicon Valley om slimme techneuten te zoeken die het bedrijf kunnen helpen om in 2020 een zelfrijdende Toyota op de weg te hebben.

Grote Japanse bank gaat naar de Filipijnen

Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ, de grootste bank van Japan, koopt voor zo’n 780 miljoen euro een belang van 20 procent in de Filipijnse Security Bank. Dat meldt de Nikkei Asian Review.

De Filipijnen zijn een van de groeibriljanten van Zuidoost-Azië. De laatste jaren noteerde het steevast groeicijfers van 6 a 7 procent, met een enkele keer uitschieters omhoog van zo’n 9 procent. De toekomst van het land ziet er volgens analisten ook rooskleurig uit. Van die groei willen de Japanners een graantje meepikken, reden waarom ze in de Filipijnse bank zijn gestapt.

Japanse banken zoeken de laatste jaren steeds vaker hun heil in Zuidoost-Azië. In 2013 kocht hetzelfde Japanse bedrijf al een Thaise bank. Mizuho, een concurrent van Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ, stapte in 2011 al in een Vietnamese bank.

Het moederbedrijf van Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ genereert inmiddels 45 procent van zijn brutowinst buiten de Japanse eilanden.

Krijgen Britten de Chinezen aan streamingvideo?

Chinezen gaan dolgraag naar de bioscoop, maar on demand videodiensten komen er traag op gang. Een Brits-Chinese samenwerking wil daar verandering in gaan brengen, schrijft de Financial Times.

Dong Ping, een van de grootste Chinese filmbazen, gaat met zijn bedrijf Huanxi Media in zee met het Britse Mubi om de Chinese streamingmarkt te veroveren. Dong Ping is de man achter de Chinese kaskraker Crouching TigerHidden Dragon, maar hij verdiende ook serieus geld met de verkoop van zijn filmproductiebedrijf aan Alibaba. Hij kreeg er een slordige 400 miljoen dollar voor. Een deel van dat geld investeert hij nu in de Britse samenwerking.

Ook Netflix wil dolgraag de Chinese markt veroveren, maar bijt zich nog stuk op regels uit Peking waardoor het bedrijf niet de benodigde vergunningen krijgt. Dat probleem is bekend bij de ondernemers die nu proberen China te veroveren, maar zij zeggen dat ze weten hoe ze de instanties voor zich kunnen winnen.