Kijken: waarom elke scholier dezelfde rekenmachine heeft

Texas Instrument heeft door slimme timing 93 procent van de handel in grafische rekenmachines in handen.

Ilvy Njiokiktjien / ANP

Als je na 1996 op de middelbare school zat, is de kans groot dat je met deze rekenmachine hebt gewerkt: de TI-83 van Texas Instruments. Het is geen goedkoop ding: zelfs na twintig jaar kost de rekenmachine nog minstens 100 euro. Toch worden de TI-83 en zijn opvolgers door talloze scholieren gebruikt. Hoe komt het dat dit apparaat zo duur en zo alomtegenwoordig is? YouTubekanaal Lazy Game Reviews zocht het uit.

Texas Instruments heeft 93 procent van de markt in grafische rekenmachines in handen. Dat is vooral het gevolg van slimme timing. Halverwege de jaren tachtig woedde er een flink debat onder wiskundeleraren in de VS over het gebruik van rekenmachines.

Volgens tegenstanders zouden de apparaten ertoe leiden dat scholieren niet meer leerden rekenen, maar voorstanders wezen erop dat leerlingen met een rekenmachine geen tijd meer hoefden te verspillen aan het maken van berekeningen en zo meer tijd hadden om concepten te begrijpen.

Pas toen duidelijk werd dat de voorstanders de overhand hadden, kwam Texas Instruments met zijn grafische rekenmachine. Door Ohio State University werd een nieuwe rekenmethode ontwikkeld waarbij rekenmachines toegestaan werden.

De methode was een succes en de onderzoeksgroep hernoemde zichzelf naar T3: Teachers Teaching with Technology, gesteund door, je raadt het al, Texas Instruments.

Later wist het bedrijf een order binnen te slepen voor 10.000 rekenmachines in de staat Connecticut en sindsdien zijn de apparaten onvermijdelijk: tot op de dag van vandaag zit elke middelbare scholier met hetzelfde apparaat in de wiskundeles.

Over het fascinerende verhaal van de TI-83 schreef ook The Atlantic een artikel: What Your Old Graphing Calculator Says About Technology. Volgens The Atlantic is er een simpele reden dat het apparaat na 25 jaar nog altijd populair is: wiskunde verandert niet, dus waarom zouden rekenmachines moeten veranderen?