‘Auto’s Renault bevatten geen sjoemelsoftware’

Dat stelt de Franse Energieminister Ségolène Royal. Wel overschrijden bepaalde wagens uitstootnormen.

Bij onderzoek naar de aanwezigheid van mogelijke sjoemelsoftware in de auto's van Renault is niets gevonden dat duidt op emissiemanipulatie. Foto Vincent Kessler/Reuters

De auto’s van de Franse wagenbouwer Renault bevatten geen sjoemelsoftware. Dat heeft de Franse Energieminister Ségolène Royal donderdagmiddag gezegd nadat er eerder op de dag berichten verschenen dat vorige week invallen zijn gedaan op verschillende locaties van het bedrijf in verband met mogelijke emissiefraude. Dat meldt persbureau AFP.

Wel is gebleken dat de onderzochte wagens van Renault en twee andere, buitenlandse autofabrikanten bepaalde uitstootnormen voor dieselmotoren overschrijden. Het gaat om de normen voor CO2-uitstoot en stikstofdioxiden (NOx). Wie de buitenlandse bedrijven zijn, wilde Royal niet zeggen. Renault stelde eerder al tegenover persbureau Reuters volledig mee te werken aan het onderzoek.

Koers aandeel keldert

De koers van het aandeel Renault schoot donderdag naar beneden nadat het nieuws over de invallen bekend werd. De autobouwer verloor in korte tijd 20 procent van de beurswaarde. Gevreesd werd dat de berichten een voorbode waren voor een schandaal zoals vorig jaar bij het Duitse Volkswagen aan het licht kwam.

De Franse minister van Economie Emmanuel Macron stelt nu dat de situatie bij Renault “in geen geval” vergelijkbaar is met die bij Volkswagen. “Ik heb vertrouwen in Renault. Sinds september zijn er verschillende controles geweest om de betrouwbaarheid te onderzoek van de informatie die het bedrijf richting consumenten heeft gecommuniceerd.”

De koers van het aandeel herstelde zich gedurende de dag ietwat, maar kwam bij het sluiten van de Parijse beurs wel ruim 10 procent lager uit dan donderdag bij opening.

Dieselgate

Vorig jaar bleek dat Volkswagen jarenlang gesjoemeld had met software van auto’s waardoor het in testsituaties leek alsof er minder werd uitgestoten dan in werkelijkheid het geval was. In meerdere landen werden daarop onderzoeken aangekondigd naar autofabrikanten. Volkswagen hangt voor miljarden dollars aan boetes boven het hoofd.