Wat zien bedrijven nog in de Vakantiebeurs?

Beeld: iStock

Vandaag begint in Utrecht de vijfdaagse Vakantiebeurs, waar je informatie kunt krijgen over allerlei vakanties.

Het aantal bezoekers van beurzen daalt in Nederland al jaren gestaag. Ook de Vakantiebeurs trekt steeds minder geïnteresseerden. En het aantal exposanten neemt af. Toch staan er dit jaar nog 1.193 bedrijven op de beurs. Waar zien zij hun voordeel?

Naamsbekendheid

De Vakantiebeurs draagt bij aan naamsbekendheid, zeggen deelnemende reisorganisaties. Volgens Kimberley van Ginkel, marketeer bij TravelEssence, zijn er meer informatieaanvragen na de beurs, en bij de Vereniging van Kleinschalige Reisorganisaties (VvKR) stijgt het aantal websitebezoekers. Bestuurlid Caroline de Greeff:

“De grootste meerwaarde van een beurs vinden wij het directe contact, waar zeker kleinere bedrijven met persoonlijke reisadviezen baat bij hebben. Beurzen veranderen: grote bedrijven blijven steeds vaker weg, zij verdienen meer met zoekmachines zoals Google.”

Vakantiebeurs hoort erbij

Toch staan ook grote bedrijven op de Vakantiebeurs. Reisaanbieder TUI is voor het eerst sinds een paar jaar weer aanwezig. “We hoorden van klanten dat ze ons misten, als marktleider moeten we daar gewoon zijn voor het totaalbeeld.”

Maar voor grote reisorganisaties is de Vakantiebeurs niet de belangrijkste manier om klanten te trekken. Zo geeft TUI aan dat de beurs “onderdeel van de campagne” is en zegt de ANWB de beurs te zien als “een communicatiemoment”. De ANWB laat weten:

“Wij zien de beurs niet los van andere promotie, zoals advertenties. Dat we aan de beurs blijven deelnemen, geeft aan hoe belangrijk hij voor ons is.”

Niet iedereen denkt er zo over. Reisorganisatie Jan Doets komt bijvoorbeeld al ruim tien jaar niet meer op de Vakantiebeurs, onder meer doordat het rendement niet groot genoeg was. Algemeen manager Martijn Tanger:

“Naamsbekendheid? Mensen die naar Amerika of Canada willen, vinden ons toch wel op het internet. Missen in het totaalbeeld? Je loopt altijd wel iets mis.”

Rendement uit bezoekers

Doordat het bezoekersaantal terugloopt, is de kans op voldoende rendement kleiner. Dus heeft de beurs het concept aangepast, in de hoop zo meer bezoekers te trekken. Vroeger kreeg je er vooral brochures, maar nu zijn er allerlei activiteiten en kun je er ook reizen boeken.

Richard Otten is eigenaar van  Team4Animation, een organisatie die jongeren werft om animatiewerk op campings te doen. De organisatie van de Vakantiebeurs vroeg hem drie jaar geleden om mee te werken aan het concept “Camping by Night”.

“Aan ons was het om activiteiten te organiseren, zoals een kampvuur. Nu is het heel anders dan een gang met stands; het is een echte beleving.”

Otten is tevreden over de nieuwe presentatie, “maar bijvoorbeeld online zijn nog verbeteringen mogelijk”. Wellicht dat de beurs ook door deze presentatie bezoekers trekt: volgens cijfers van vorig jaar zag bijna de helft de Vakantiebeurs als “een uitje”.