Burgemeesters willen snelle trein tussen Den Haag en Düsseldorf

De verbinding zou 10 miljard euro kosten, maar is volgens de burgemeesters van groot economisch belang.

Foto: Sash Alexander/ANP

Nederland en Duitsland moeten samen zorgen voor een snelle treinverbinding tussen Den Haag en Düsseldorf, via Rotterdam en Eindhoven. De beste optie daarvoor is de aanleg van een hogesnelheidslijn tussen Breda en de Duitse grens. Die oproep doen de burgemeesters van Eindhoven en Düsseldorf woensdagmiddag in Düsseldorf, hoofdstad van deelstaat Nordrhein-Westfalen.

Volgens de twee burgemeesters, Rob van Gijzel en Thomas Geisel, is het van groot economisch belang dat hun regio’s beter met elkaar en met Rotterdam-Den Haag worden verbonden. Om te kunnen concurreren met andere regio’s met hoogwaardige kennisindustrie (‘smart industry hotspots’) moeten Rotterdam en Eindhoven samenwerken met bijvoorbeeld Stuttgart en München. Volgens Van Gijzel is Eindhoven het hart van de Nederlandse hightech maakindustrie, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van chipmachinemaker ASML.

Daarnaast wijzen de burgemeesters op de intensieve handelsrelatie tussen Nederland en Duitsland. Van de export naar Duitsland (105 miljard euro in 2013) gaat 40 procent naar Nordrhein-Westfalen. En 30 procent van de import uit Duitsland (63 miljard euro) komt uit deze deelstaat.

De spoorverbinding tussen Nederlandse en Duitse steden is mager. Alleen de lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem is aangesloten op de Duitse hogesnelheidstrein ICE. De verbinding via Limburg heeft veel tussenstops, vergt een overstap in Venlo en kost wachttijd in Mönchengladbach.

Eindhoven en Düsseldorf schatten de aanlegkosten van een hsl tussen Den Haag en Rotterdam en tussen Breda en de Duitse grens op 10 miljard. Ze baseren zich op de aanlegkosten van de HSL-Zuid. Gezien de slechte ervaringen met die lijn is de politieke haalbaarheid van dit plan niet heel groot. De tweede optie is een snelle verbinding over bestaand spoor. NS gaat vanaf eind dit jaar sowieso ‘hsl-kwaliteit’ bieden tussen Den Haag en Eindhoven, door integratie van het stuk hsl Rotterdam-Breda met gewoon spoor. De tijdwinst tussen Rotterdam en Düsseldorf over een hsl is anderhalf uur, over bestaand spoor een uur.