Zo tel je mee op LinkedIn

Januari is de drukste maand op LinkedIn. Wat heb je nu precies aan LinkedIn en hoe vul je je profiel zo goed mogelijk in?

Illustraties Hajo

Krijg je wéér een mailtje van ze. Of je je oude studiegenoot wil feliciteren met haar 5-jarig werkjubileum bij haar bedrijf? En of je al wist dat je collega met wie je nooit spreekt een nieuwe vaardigheid erbij heeft: communicatie? Oh, en je profiel is nog nét niet helemaal ingevuld: er mist nog 10 procent. Wellicht dat je aan anderen kunt vragen of ze je kunnen ‘endorsen?’

LinkedIn staat bekend om z’n spam. Héél veel berichten, vooral over vage kennissen die je ooit ‘gelinked’ hebt, en daarna gelijk vergeten bent.

Afgelopen herfst trof het zakelijke netwerk zelfs een schikking met een aantal gebruikers die een rechtszaak had aangespannen. Ze vonden het irritant dat LinkedIn mails stuurt – met hun naam en foto – naar hun adresbroek. LinkedIn schikte voor 13 miljoen dollar (bijna 12 miljoen euro): gebruikers die een claim indienden konden ieder maximaal 1.500 dollar krijgen.

Nog steeds de grootste

Maar hoe irritant die mails ook gevonden kunnen worden: LinkedIn is nog steeds wereldwijd het grootste zakelijke netwerk. Met 400 miljoen profielen in tweehonderd landen, blijkt uit cijfers van LinkedIn zelf, en elke twee seconden een nieuw profiel erbij. Er is wereldwijd geen alternatief zakelijk netwerk met zulke cijfers, al wil die 400 miljoen natuurlijk niet zeggen dat de profielen allemaal actief zijn. 

In 11 stappen: zo vul je je profiel in:

Januari is de drukste maand. „Het zal toch met goede voornemens te maken hebben. Mensen gaan meer sporten of minder eten, maar ook weer aan de slag met hun LinkedInprofiel”, zegt Anoek Eckhardt, communicatiemanager bij LinkedIn.

Maar waarom zou je eigenlijk zoveel tijd in LinkedIn willen stoppen? Nou, om te beginnen voor jezelf. Als je je carrière een béétje serieus neemt heb je natuurlijk een netwerk. Zodat je op borrels en vergaderingen een nonchalant: ‘ah, die ken ik’ door de gesprekken heen kunt strooien, of af en toe iemand kunt bellen. En via via dingen gedaan krijgt. Zo’n netwerk kun je opbouwen in je hoofd, maar het wordt sterker als de ander ook weet dat je hem of haar tot je netwerk beschouwt. En daar is LinkedIn weer handig voor.

Grip op wat er over jou online staat

Ook voor anderen besteed je aandacht aan je profiel. Want je wordt gegoogled, daar hoef je niet naïef over te zijn. Of het nu je makelaar, je nieuwe collega of een nieuwe klant is: ga er gerust van uit dat minimaal een keer per week iemand in de Googlezoekbalk jouw naam typt.

Dan is het fijn als er resultaten naar boven komen die representatief zijn voor jou. Dus niet alleen die oude foto’s die je maar niet van internet af krijgt, maar ook een duidelijke site over wie je bent en wat je doet. Maar omdat niet iedereen een eigen site wil maken, is een LinkedInprofiel een goed alternatief: je kunt zelf bepalen wat je erop zet en welk beeld je daarmee van jezelf neerzet. Google zet LinkedIn ook nog eens hoog in de zoekresultaten. Aaltje Vincent, loopbaantrainer en schrijver van verschillende boeken over LinkedIn: „Je laat iedereen die je naam gaat googelen zien: ik heb het op orde, ik ben bij de tijd.”

En natuurlijk is LinkedIn ook handig voor (eventueel) nieuw werk. Elke dag benaderen recruiters mensen via het netwerk om te vragen of ze al toe zijn ‘aan een nieuwe uitdaging’. En ook al is je baan ontzettend leuk en wil je echt niet weg: wellicht is een andere baan nog leuker, en komt er een moment dat je dat wel wilt. Dan kun je beter al een groot netwerk hebben om uit te putten, of een paar aanbiedingen in je mailbox hebben zitten.