Vliegtuigbouwers verkochten niet eerder zo veel toestellen

Vliegtuigfabrikanten Airbus en Boeing hebben beide een recordjaar achter de rug. Terwijl het Amerikaanse Boeing de strijd om het hoogste aantal afgeleverde toestellen in 2015 won (762 om 635), haalde het Europese Airbus meer bestellingen binnen dan de concurrent aan de andere kant van de oceaan (1036 tegen 768).

Voor beide luchtvaartbedrijven betekende het gestegen aantal afgeleverde toestellen het hoogste aantal ooit. Airbus leverde vooral veel toestellen met één gangpad af en kreeg daarop ook de meeste orders (897). Boeing is succesvoller met de verkoop van grotere toestellen, met twee gangpaden, dan de Europese concurrent.

Van de Boeing 787 Dreamliner met plaats voor maximaal 330 passagiers liggen nog 779 orders op de plank. Voor het grootste toestel van Airbus, de A380 waarin meer dan vijfhonderd passagiers passen, zijn 319 bestellingen binnen. Volgens Airbus draaide het tegenvallende programma voor de productie van de A380 afgelopen jaar wel voor het eerst zonder verlies.

Airbus publiceerde de positieve productiecijfers dinsdag, terwijl Boeing de zijne vorige week publiceerde.

Beide bedrijven profiteren van de wereldwijd stijgende vraag naar vliegreizen. Vooral in China strijden de twee bedrijven om marktaandeel. In het land is de komende jaren naar verluidt vraag naar 6.130 toestellen.

De vliegtuigbouwers hebben daar recentelijk echter ook nieuwe concurrentie gekregen van het Chinese staatsbedrijf COMAC. In november kwam voor het eerst een groot passagiersvliegtuig van Chinese makelij af: de C919.

Met één gangpad en plek voor ruim 150 passagiers moet dat toestel de concurrentie aangaan met de zogeheten ‘werkpaarden’ van Airbus en Boeing, de toestellen A320 en de B-737.