In beeld

De Dakar Rally, de zwaarste rally ter wereld

De Dakar Rally, de zwaarste rally ter wereld, wordt van 2 tot en met 16 januari verreden in Zuid-Amerika. El Niño heeft de rally dit jaar in zijn greep.
Meer dan ooit heeft het weer effect op de Dakar Rally. Het noodweer in Argentinië heeft de Dakar Rally in zijn greep. De woestijnrace wordt in deze 37e editie (2-16 januari) grotendeels in Argentinië afgewerkt en een plukje in Bolivia. Twee andere gastlanden – Chili en Peru – werden van de route geschrapt uit angst voor het noodweer van El Niño. Marcos Brindicci/Reuters
Santosh Shivashankar Chunchunguppe (India) rijdt met zijn motor door het water tijdens de proloog. Marcos Brindicci/Reuters
De proloog werd stilgelegd niet veel later stilgelegd, omdat een auto het publiek inreed. Er vielen meer dan tien gewonden. Onder de gewonden zijn een zwangere vrouw en vier kinderen. Franck Firfe/AFP
Hier heeft hij zojuist de tweede etappe gewonnen, maar Sébastien Loeb staat er momenteel een stuk slechter voor. De negenvoudig wereldkampioen rally crashte in de duinen. Hij ging meermaals over kop. Hij bleef ongedeerd. Franck Fife/ AFP
Ongelukken of niet, de Dakar Rally blijft veel toeschouwers trekken. Sinds de eerste editie in 1979 kwamen er 66 mensen om, het merendeel toeschouwers en volgers. Jorge Saenz/AP
De zesde etappe van de rally was een gortdroge. De deelnemers aan de Dakar Rally rijden sinds donderdag door Bolivia. In dat land kregen ze allemaal in Uyuni een heldenontvangst na de vijfde etappe. Bij de finish stond het publiek rijendik en werden ze allemaal opgewacht door de president, Evo Morales. Juan Karita/AP
Er doen 143 motoren, 46 quads, 110 auto’s (met twee deelnemers) en 55 trucks (met een bezetting van drie man) mee aan Dakar 2016. Alles bij elkaar 354 voertuigen. Veel deelnemers, maar tijdens de race zijn vooral de motorrijders op zichzelf aangewezen. Frank Fife/Reuters
Paulo Goncalves (Honda Team HRC), warmt zijn handen op. De zesde etappe werd op hoge hoogte verreden. Deelnemers moesten over een passage van 4.600 meter rijden. Franck Fife/AP
El Niño zorgde voor veel ongemak, veel ingekorte en geneutraliseerde race(onderdelen), maar de regenval leverde ook mooie taferelen op. Marcos Brindicci/Reuters
Marcos Brindicci/Reuters
De ontmoetingsplaats van deelnemers, assistentie, organisatie en pers. Het bivak. Motorcoureur Frans Verhoeven omschreef het leven in de bivak al eens: vroeg wakker worden en zandkorsten rond de ogen verwijderen. Je verslapen is uitgesloten: overal herrie van slijpen, lassen en testen. Reuters/Marcos Brindicci
Het wapen van de Russen heet Kamaz, een stoere truck die in 1969 per decreet het licht zag. Eduard Nikolaev rijdt er hier in één. Een typisch product van de geleide economie van de Sovjet-Unie. In de republiek Tatarstan verrees een fabriek met een capaciteit van honderdduizend trucks per jaar; de eerste Kamaz rolde in 1976 van de band. Marcos Brindicci/Reuters
Franck Fife/AFP
Marcos Brindicci/Reuters
De race wordt vooral in beeld gebracht door cameraploegen in helikopters. Voor het eerst werden er dit jaar ook vaak drones ingezet. Marcos Brindicci/Reuters
Stuifzand: Daarvan is er genoeg in de woestijn. Marcos Brindicci/Reuters
14,4 procent van de Dakardeelnemers komt uit Nederland. Alleen Frankrijk is met 15,5 procent beter vertegenwoordigd. De Nederlanders zijn vooral actief in de trucks, met de motoren op de tweede plaats. In 19 van de 55 voertuigen die strijden in het vrachtwagenklassement, zit een Nederlander achter het stuur. Jorge Saenz/AP