Ieder jaar 500 nieuwe Starbucks-winkels in China

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

China een land van theedrinkers? Welnee, steeds meer mensen drinken koffie. Dat heeft Starbucks ook begrepen. De Amerikaanse keten van koffiezaken wil de komende vijf jaar, ieder jaar vijfhonderd nieuwe winkels openen. Dat zegt CEO Howard Schultz, op bezoek in China, in een interview met The Wall Street Journal.

“Wij hebben vertrouwen in de toekomst van de Chinese economie, ondanks alle retoriek, het lawaai en de problemen. Mensen zoeken naar redenen om er niet in te geloven. Ik ben hier, en ik zie het met eigen ogen. Ik heb er vertrouwen in.”

Schultz heeft er vertrouwen in dat de Chinese middenklasse, de stadsmensen die vijf dollar (4,60 euro) voor een kop koffie willen betalen, zal blijven toenemen. Volgens WSJ verdubbelde Starbucks in het laatste kwartaal de omzet voor Oost-Azië en China tot 625,2 miljoen dollar (577,50 miljoen euro).

China wordt de grootste markt voor Starbucks, denkt Schultz. Hij zei er niet bij niet op welke termijn dat zal gebeuren. De keten heeft meer dan 23 duizend winkels, wereldwijd. Het merendeel is gevestigd op de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt. Starbucks heeft op dit moment tweeduizend koffiezaken in honderd Chinese steden.

Cosco koopt meerderheid in Griekse haven Piraeus

Het duurt niet lang meer voor de aankoop rond is, meldt de Nikkei Asian Review. China Ocean Shipping Group wil 51 procent van de aandelen kopen van de grootste Griekse containerhaven Piraeus. De scheepsbouwer, beter bekend als het staatsbedrijf Cosco, betaalt 300 tot 400 miljoen euro voor de aandelen.

Piraeus is een strategisch doel voor de Chinese regering. Het is een sleutelhaven in de One Belt, One Road handelsroute, die van China naar Europa loopt. Daarbij moet het een hub worden voor de Chinese economische en militaire aanwezigheid in Europa en Afrika.

De Griekse haven is de een van de grootste havens in Europa. Griekenland zette de haven vorig jaar te koop, en nodigde Cosco en twee andere investeerders uit om een bod uit te brengen. Cosco was al eigenaar van twee containerkades.

Chinese Kunlun Tech investeert in Grindr

De Chinese producent van online spellen Beijing Kunlun Tech, neemt een meerderheidsbelang in de datingapp Grindr. Volgens de South China Morning Post neemt Kunlun een aandeel van 60 procent. De waarde van de zeven jaar oude start-up wordt geschat op 155 miljoen dollar (143 miljoen euro).

Het is nog onduidelijk of Kunlun van plan is om Grindr mee de Chinese markt op te nemen. Volgens de krant krijgt Grindr op deze manier de kans om zijn positie op de steeds drukker wordende online dating markt te versterken. Met het aandeel in Grindr laat Kunlun zien dat het meer kan dan spelletjes maken.

De oprichter van Grindr, Joe Simkhai, ziet de investering als een flinke steun in de rug.

“Het is business as usual voor ons, hier bij Grindr, maar dit geeft ons nieuwe motivatie en nieuwe middelen om een geweldig product af te leveren.”