Zijn kleren, zijn haar, zijn make-up

David Bowie inspireert ontwerpers tot de dag van vandaag met zijn outfits. ‘Met kleding kun je een verhaal vertellen.’

Natuurlijk, er is Bowie, de muzikant. Maar David Bowie, het mode-icoon, doet daar niet voor onder. Er zijn weinig popsterren die een grotere invloed op de mode hebben gehad dan hij. Kleding was voor Bowie, die zichzelf steeds opnieuw uitvond, net zo’n belangrijk expressiemiddel als muziek. Met zijn grensverleggende outfits – of liever gezegd: complete uitdossingen, want kapsels en make-up waren belangrijke onderdelen van zijn verschijning – zette, en zet hij nog steeds, trends. Hij verfde zijn gezicht en zijn haar en droeg hoge hakken, jurken, speelpakjes, monumentale creaties en soms bijna niets. Al in de vroege jaren zeventig was Bowie bezig met het nog steeds zo actuele gender bending

Kansai Yamamoto, de Japanse ontwerper die verantwoordelijk was voor een van zijn opvallendste outfits, een glanzende, gestreepte jumpsuit van zwart vinyl met enorme bolle pijpen (Aladdin Sane-toernee 1973) werd dankzij Bowie een bekende naam.

Tot op de dag van vandaag wordt door modeontwerpers aan zijn outfits gerefereerd. Een variatie op een elegant lichtblauw pak dat Bowie droeg in de videoclip van Life on Mars (1973) was in 2012 te zien bij Miu Miu, een opvallend gestreept jasje dat hij droeg in 1973 dook in 2010 op bij Givenchy (beide overigens in vrouwencollecties), en zo zijn er nog tientallen voorbeelden te vinden. 

Dries Van Noten (1958) wijdde zijn hele mannencollectie voor najaar 2011 aan Bowie’s stijlvolle verschijning ten tijde van Low (1977) – achterovergeplakt roodgeverfd haar, elegante kleding.

Voor zijn vrouwencollectie van dat seizoen gebruikte Van Noten elementen uit Ziggy Stardust. Dat hij van Bowie persoonlijk toestemming kreeg om de originele opnames van Heroes te laten bewerken voor de soundtrack van de show van de vrouwencollectie, beschouwt hij  als „een hoogtepunt in mijn carrière.’’

„Je vervalt gemakkelijk in clichés als je probeert Bowie's talent, genialiteit, moed en creatieve potentie probeert te benoemen”, zegt Van Noten. „Hij opende de poorten naar de toekomst en wakkerde een creativiteit in ons aan  die tot op de dag vandaag levend is.”

Voor Walter van Beirendonck (1957) was Bowie reden dat hij als tiener besloot modeontwerper te worden. Niet alleen vond hij Bowies kleding, muziek, make-up en imago „allemaal even fantastisch” en gaf Bowie hem „de moed te zijn wie ik was”, dankzij Bowie werd hij zich ervan bewust „dat je met kleding een verhaal kunt vertellen.”

David Bowie is altijd een belangrijke inspiratiebron voor Van Beirendonck gebleven. In zijn show voor najaar 2013 verwezen lurex jasjes en broeken, en schoenen met plateauzolen naar Bowies Ziggy Stardust-periode (1972). De bliksemschichten op kledingstukken en op de gezichten van modellen waren ontleend aan Bowies make-up ten tijde van Aladdin Sane (1973).

Van Beirendoncks collectie voor komend voorjaar komt voort uit een foto uit 1971 van Bowie aan de wandel met zijn vrouw Angie en hun pasgeboren zoon Zowie (nu Duncan). Bowies broek met extreem wijde pijpen en hoed met rand waren meerdere malen te zien in zijn show.