We kijken straks koelkast, geen tv

Marc Hijink bespreekt de laatste ontwikkelingen in tech. @MarcHijinkNRC

We leven nog altijd als holbewoners – primitievelingen. Die gedachte dringt zich op als je vier dagen rondwandelt op ’s werelds grootste techbeurs, de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Daar lag afgelopen week de toekomst voor het grijpen, uitgestald op een beursvloer van 185.000 vierkante meter met 170.000 bezoekers.

Je wordt er vanzelf gehersenspoeld: waarom wonen we nog in huizen waarbij je deuren, de airco en de thermostaat zelf moet bedienen? Waarom rijden we nog rond in auto’s met een stuur, hebben we geen drone die de kinderen in de gaten houdt als ze naar school fietsen? En natuurlijk: waar blijft de koelkast die zelf nieuwe melk bestelt?

In het verleden was CES gericht op entertainment – grote televisieschermen met internet en apps enzo. Maar de tv is uit. Er zijn weinig gezinnen die de hele avond samen naar hetzelfde beeld staren. Iedereen kruipt achter zijn eigen scherm – smartphone, notebook, tablet. De centrale plek in huis is niet meer de televisie maar de keuken. We moeten allemaal eten, toch?

Samsung introduceert op CES een koelkast met een 21,5 inch scherm op de rechterdeur geplakt. Op deze Family Hub koelkast (zo’n 5.000 dollar) houden alle huisgenoten hun agenda bij, kunnen ze andere ‘smart’ apparaten in huis bedienen en tv-kijken of radio luisteren – de luidsprekers zijn al ingebouwd. Camera’s zien wat er in de koelkast staat, doen suggesties voor de boodschappenlijst en recepten.

W.P. Hong, een van de Samsung-topmannen, heeft net een gloedvolle toespraak gegeven over het internet of things. Hij laat zich kort interviewen na zijn presentatie (thema: technologie die in sync staat met het echte leven. En de future is today.)

„Leuk dat je er weer bent”, zegt Hong. „ Ik herinner me je nog van vorig jaar”, al hebben we elkaar nog nooit gezien.

„Het was een goede presentatie”, zeg ik, al heb ik alleen de laatste minuut gezien.

Helemaal in sync staan we nog niet.

In 2011 toonde concurrent LG een zelfbestellende koelkast, vijf jaar later heeft nog niemand zo’n ding in huis. Wacht Samsungs Family Hub eenzelfde lot? Denkt Hong dat consumenten echt staan te trappelen om hun huishouden ‘smart’ te maken?

Nee, dat niet. „Het internet of things is een geleidelijke ontwikkeling. We stoppen het in al onze apparaten, dan gaan mensen het vanzelf gebruiken.”

Elke holbewoner wacht dus een smart home. Wen er maar vast aan.