Tere zielen kunnen beter veilig thuis blijven

Tere zielen kunnen beter veilig thuis blijven. Muziektheatergezelschap Ausdauer blikt met gitzwarte bril terug op de tweede helft van de twintigste eeuw, van atoombom tot golfoorlog. Tussen de hete asregens door passeren koude oorlog, Vietnam, rode brigades, oliecrisis, Barbie en Zorro.

Trinity is het trieste hoofdpersonage in de apocalyptische tekst van Paul Feld. Zij ziet het licht bij de eerste atoomuitbarsting en houdt daar slangen in haar hoofd aan over, en mismakende bochels – in de vorm van vleugeltjes. Haar wacht nog een lange lijdensweg vol mishandeling, marteling en misbruik.

Gelukkig behoedt actrice Gabby Bakker ons voor al te veel inleving. Met opgeblazen poppenjurk, pruiken en uiterst beheerst gestileerd spel maakt ze van Trinity knap een vervreemdend, haast buitenaards wezen. Trinity bloeit op in het koor van het weeshuis, en daarna als zangeres van de flowerpowergroep The God Squad.

Hun repertoire gaat mee met zijn tijd met invloeden van zowel de Rolling Stones als Genesis. De muzikanten staan in een cirkel om Bakker heen en volgen met perfecte timing haar verhaal. De naam ‘brigade van God’ verwijst naar een groep christelijke 20ste-eeuwse componisten, waaronder Olivier Messiaen. In de klankkleuren van zijn Quatuor pour la fin du temps mengen de muzikanten de verschillende stijlen tot een nieuw geheel.

Messiaen schreef het in 1941 in een gevangenkamp en laat net als Trinity een aartsengel neerdalen, die het einde der tijden aankondigt. Wat dat einde inhoudt blijft in het midden. Kondigt Trinity de totale vernietiging aan, of een nieuwe tijd? Hoezeer je bij The God Squad ook naar verlossing snakt, het blijft uitkijken naar het vervolg, Road to Nowhere (2017), over de ontwikkeling tot 2020.