Lezen: thuiswinkeltelevisie is een miljardenindustrie

In een interessante longread wordt beschreven hoe thuiswinkelbedrijf QVC ultiem gelikte infomercials maakt.

Screenshot Fast Company

Ze lijken vaak zo knullig, de infomercials op thuiswinkelkanalen. Maar vergis je niet: teleshopping is een miljardenindustrie. Het Amerikaanse bedrijf QVC (“Quality, Value, Convenience”) is de allergrootste. QVC kan wereldwijd 300 miljoen huishoudens bereiken en had in 2014 een omzet van 8,8 miljard dollar. Fast Company maakte een interessante longread over de werkwijze van het bedrijf.

QVC zendt 24 uur per dag, 364 dagen per jaar, live uit vanuit hun studio in Pennsylvania. Alleen de uitzendingen op Eerste Kerstdag worden van tevoren opgenomen. Alle uitzendingen zijn nauwkeurig gecreëerd om de kijkers, voornamelijk vrouwen tussen de 35 en 65, tot kopen te verleiden. Hoe oubollig teleshopping ook lijkt: QVC trekt nog altijd nieuwe, jonge kijkers.

Typisch Amerikaans

De formule van de infomercials is typisch Amerikaans: alles is gezellig, iedereen is enthousiast, alle aankleding lijkt gebaseerd op de huizen in de suburbs van Amerika. De presentatoren zijn televisiepersoonlijkheden geworden: net als alles op de zender zijn ze precies als de gemiddelde Amerikaan, maar dan net iets mooier.

In het format van QVC schuiven in elke uitzending experts aan om over een product te vertellen, zoals de uitvinder of een beroemdheid. Elk van deze experts krijgt van tevoren een intensieve training, voor ze een verklaring krijgen dat ze geschikt zijn voor televisie. Fast Company-redacteur Mark Wilson onderging de training en beschrijft hoe hij uitgebreid gecoacht en gestyled wordt, voor hij uiteindelijk live op tv een telefoonoplader mag verkopen.

Lees de longread I Went On Air At QVC And Sold Something To America bij Fast Company (4.500 woorden, leestijd 18 minuten)