Gameontwerper is de enige Nederlander in de Forbes top-30 

De redactie bespreekt elke week een nieuwkomer op televisie. Vandaag: Adriaan de Jongh (25). 

Soms zie je zo’n aantrekkelijk media-optreden dat je je onwillekeurig verbaast over het feit dat  talkshowredacties de persoon in kwestie nog niet eerder hebben ontdekt. Maar misschien had de 25-jarige Adriaan de Jongh uit Amsterdam, woensdag bij Jinek, het zelf gewoon veel te druk.

Anders nu wel. De Jongh staat als enige Nederlander in de vijfde jaarlijkse 30 under 30-lijst van Forbes, die begin januari uitkwam. Het zakenblad selecteerde uit meer dan 15.000 aanmeldingen zeshonderd namen van „the future leaders of everything”, allen jonger dan dertig. Naast De Jongh staan onder meer de 23-jarige acteur John Boyega (speelt Finn in Star Wars: The Force Awakens), de 27-jarige Amerikaanse profbasketballer Stephen Curry en de 29-jarige MMA-vechter José Aldo op de lijst.

„Bizar he!”, riep De Jongh – uitbundige handgebaren, uitbundige krullen – bij Eva Jinek uit. Of hij het kon geloven, vroeg zij, het blad in de hand. „Nog steeds niet!” Hij had het blad zelf nog niet eens gezien. Tegen het tijdschrift: „Geef hem mij!” Jihadexpert Montasser Alde’emeh, aan zijn linkerzijde, sloeg hem vaderlijk op de schouder.

 

Eén van de meest opzienbarende gasten van vorige week game-designer Adriaan de Jongh. Hij is nog geen 30 en staat nu al op de Amerikaanse Forbes-lijst 30 under 30.

Geplaatst door Jinek op zondag 10 januari 2016

 

De Jongh, game-ontwikkelaar, bedacht prijswinnende apps als Fingle, waarmee je puzzeltjes oplost door elkaars vingers aan te raken, en samen met Het Nationale Ballet maakte hij de dansgame Bounden, waarmee je – zolang je vingers het scherm maar blijven vasthouden – als vanzelf door de kamer zwiert. Zijn volgende projecten: een medische game voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel, waardoor ze beter leren omgaan met prikkels, en een game geïnspireerd op de zoekboekenreeks Waar is Wally?

Hij is groot fan van „speelvolheid”, zo zegt hij zelf - een tekenend neologisme. Uit de bio van zijn website: „Adriaan has an awkward signature dance he’ll do with every opportunity presented.” Het is een bepaalde mate van zelfspot, wars van pretentie, en fris om naar te kijken. Zo lijkt het vaker bij toonaangevende jonge tv-gasten: neem YouTuber Enzo Knol, IT-ondernemer Ali Niknam of het viertal van het tv-programma Streetlab. Het mag anders dan anders, lijkt het devies: buiten de lijntjes, zonder gelikte praatjes, en liever een beetje gek.

De zwarte capuchontrui van De Jongh naast de donkere pakken van Parijs-correspondent Stefan de Vries, regisseur Martin Koolhoven en voormalig Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs in Jinek accentueert dat. Als het toch niet zo authentiek leek, had het een pr-strategie op zich kunnen zijn.