Harley Davidson worstelt met macho imago

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Harley Davidson probeert met alle macht verloren marktaandeel terug te winnen, maar heeft moeite om het macho imago los te laten. Dat heeft bij de babyboom-mannen juist zo goed gewerkt, maar schrikt vooral vrouwen af, schrijft The Wall Street Journal.

Harley Davidson heeft het marktaandeel in de afgelopen twee jaar zien dalen van 56 procent naar 52 procent en de aandelen zijn het laatste jaar een derde minder waard geworden. Het macho imago weerhoudt iedereen die geen man van middelbare leeftijd is ervan een Harley aan te schaffen, zoals de 30-jarige Nicole Villagran die wél van het uiterlijk en het geluid van de motor houdt:

“Yet I feel like it’s more of a lifestyle, and I don’t know if I fit in. Something about guys who ride Harleys seem like a tough crowd.”

Topman Matt Levatich zegt zich in te spannen om meer jong volwassenen en vrouwen aan de Harley-motoren te krijgen. Maar de dealers blijven zich met hun marketing vooral richten op babyboomers die hun jeugd willen herbeleven.

De regelmatige ‘bikini bike washes’ die dealers organiseren waarbij vrouwen in piepkleine bikini’s de motoren wassen helpen niet mee het imago te veranderen.

Nieuwe iOS-update maakt iPads geschikter voor onderwijs

Apple heeft een voorproefje gegeven van de nieuwe iOS-versie en daarin zijn vooral toepassingen toegevoegd voor in het klaslokaal. De belangrijkste daarvan is de mogelijkheid meerdere inlogs aan te maken op één iPad, schrijft The Verge.

Leraren kunnen zo profielen aanmaken voor iedere afzonderlijke leerling in de klas en die profielen kunnen vanaf elke iPad in de klas worden benaderd. Apple twijfelt al lange tijd over het toestaan van multi-logins en voorlopig is de functie alleen beschikbaar voor scholen.

Verder kunnen leraren voortaan met één druk op de knop apps, websites en zelfs specifieke pagina’s van een boek tegelijkertijd openen op alle iPads in de klas. Ook kunnen ze meekijken wat leerlingen aan het doen zijn en de hele iPad blokkeren behalve de app waarmee de leerling op dat moment moet werken.

Dit is volgens The Verge een teken dat Apple onderwijs niet alleen in woord maar nu ook in daad serieus neemt. Want Apple heeft altijd wel gezegd dat de iPad grote mogelijkheden heeft voor het onderwijs, maar sinds de introductie ervan hebben de veel goedkopere Chromebooks van Google veel terrein veroverd in het klaslokaal.

De overlevingskansen van het nieuwe sociale medium Peach

Naast alle social media die er al zijn waren tech-bloggers en early adaptors er dit weekend als de kippen bij om het nieuwe social medium Peach te omarmen. Het kreeg al snel goeie recensies, domineerde gesprekken op Twitter en klom op de lijst van meest gedownloade apps in de iPhone app store, schrijft The New York Times.

Net als bij Facebook hebben gebruikers vrienden en kunnen alleen vrienden een bericht ‘liken’ of er commentaar op geven. De app moedigt gebruikers aan creatief te zijn, zo kun je bijvoorbeeld tekeningen maken met je vinger op je touch-screen. Ook is het heel eenvoudig om foto’s, video’s en GIF-bestanden te delen via Peach en kan je er liedjes mee herkennen zoals Shazam dat ook doet.

Peach is een project van Dom Hoffman, de mede-oprichter van het video-platform Vine. Of Peach verder gaat groeien en stand houdt is volgens The New York Times de vraag. Velen hebben de app ook al weer doodverklaard. Peach kampt in elk geval nog met de nodige opstartproblemen: