Dit schrijven andere media vandaag

Dit zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media.

Unilever bouwt Cubaanse fabriek

Door Unilever een fabriek te laten bouwen, hoopt Cuba minder afhankelijk te worden van import, en banen te creëren. Volgens het Financieele Dagblad gaat de fabriek van Unilever 35 miljoen dollar kosten en zullen er producten van Omo, Rexona en Lux worden gemaakt.

Unilever hoopt de positie op het eiland te versterken. De nieuwe fabriek wordt een samenwerking met het Cubaanse Intersuchel. Cuba was decennialang gesloten voor buitenlandse bedrijven, maar de economie opent zich sinds een paar jaar.

De ondertekening van het protocol waarin de overeenkomst is opgenomen, werd bijgewoond door minister Lilianne Ploumen van Buitenlandse Handel. Zij is op handelsmissie in Cuba, meldt het FD.

Aandeelhouders twijfelen aan Shells overname van BG

Shell gaat fors verlies lijden op de overname van British Gas (BG). Dat zagen Britse en Amerikaanse investeringsmaatschappijen ook: zij namen openlijk afstand van de overname. Volgens de Volkskrant hangt het erom of de prijs van een vat olie de komende jaren weer gaat stijgen naar vijftig tot zeventig dollar. Nu kost een vat 32 dollar.

Later deze maand stemmen aandeelhouders over de overname, waarbij Shell 64,3 miljard euro voor BG betaalt. Verschillende investeerders hebben al laten weten tegen te gaan stemmen. Ze zijn bang dat hun aandelen na de overname in waarde zal dalen. Het bedrijf zelf heeft er volgens de Volkskrant alle vertrouwen in.

Zakenbank Credit Suisse meent ondertussen dat de fusie een slimme zet is. Eenmaal samengevoegd loopt het bedrijf ondanks de lage olieprijs minder risico’s omdat het zich óók met gas bezighoudt.

HTC: ‘virtual reality heeft de toekomst’

Volgens smartphonefabrikant HTC heeft virtual reality de toekomst, schrijft RTL Z op basis van een artikel van The Telegraph. HTC ontwikkelt een eigen virtual reality-bril die moet concurreren met projecten van Sony (PlayStation VR) en Facebook (Oculus Rift). Smartphones hebben verlengstukken nodig, zegt Cher Wang, de CEO van HTC. Smartphones zelf zullen in de toekomst veranderen.

Nu de verkoopcijfers van smartphones minder glorieus zijn dan voorheen, zocht HTC een nieuw product. De concurrentie is daarbij hét probleem, zegt Wang.

Apple, Xiaomi en mer van zulke bedrijven spendeerden enorm veel geld aan communicatie en marketing. Er zijn ook veel Chinese concurrenten.