‘Japanse brouwer Asahi gaat bod doen op Grolsch’

Asahi heeft ruim 3 miljard over voor het Twentse Grolsch en het Italiaanse Peroni, schrijft een Japanse krant.

Foto Bloomberg

Grolsch komt mogelijk in Japanse handen. De Japanse brouwer Asahi zou interesse hebben in Grolsch en het Italiaanse Peroni. Dat meldde de Japanse krant Yomiuri Shimbun afgelopen weekend.

Volgens de berichtgeving wil Asahi 400 miljard yen (3,1 miljard euro) betalen voor de twee Europese biermerken. Asahi zou nog deze week een bod doen op de twee biermerken.

Grolsch is nu nog eigendom van de Brits-Zuid-Afrikaanse brouwer SABMiller, de tweede brouwer ter wereld. Maar Grolsch, met 13 procent marktaandeel de tweede brouwer van Nederland staat te koop, zodat SABMiller kan fuseren met AB InBev, de grootste brouwer ter wereld. Met Grolsch erbij zou het gefuseerde bedrijf een te groot marktaandeel hebben. Om die reden moet SABMiller ook het Italiaanse Peroni verkopen.

Het gonst van de geruchten sinds begin december officieel bekend werd dat Grolsch, producent van 2,6 miljoen hectoliter bier per jaar, te koop staat. Veel genoemde mogelijke kandidaten: het Amerikaanse Molson Coors, het Deense Carlsberg en diverse private-equitypartijen.

Asahi, de tweede brouwer van Japan, dook dit weekend dus ook op als kandidaat. Het bericht over de interesse van Asahi verrast analisten niet echt. „Grote Japanse brouwers als Asahi zijn al enige jaren aan het expanderen”, zegt analist Karel Zoete van Rabobank. Ze moeten ook wel: „Om bier te verkopen heb je vooral mensen tussen 18 en 35 nodig. De demografie in Japan is wat dat betreft niet echt gunstig.”

Zo zit Asahi bijvoorbeeld ook al in Australië. Ook de grootste brouwer van Japan, Kirin, is actief over de grens. Kirin kocht in 2011 bijvoorbeeld Schincariol, de tweede brouwer van Brazilië.

Analist Richard Withagen van Kepler Cheuvreux opperde vorige maand in NRC al dat Grolsch wel eens in Japanse handen zou kunnen vallen. „Japanse bedrijven zijn onvoorspelbaar”, zegt Withagen nu. „Die duiken soms onverwacht op – en zijn dan ook bereid om heel veel te betalen.”

Het bedrag van 3,1 miljard euro dat Asahi volgens de Japanse krant voor Grolsch en Peroni wil betalen, is dan ook erg hoog, vindt Withagen. De brutowinst van de twee brouwers is bij elkaar circa 100 miljoen euro – dat betekent dat Asahi ruim dertig keer de brutowinst over zou hebben voor de twee biermerken. Dat is ongebruikelijk veel, aldus Withagen. Bij overnames is het gangbaarder om tussen tien en vijftien keer de brutowinst te betalen.

De waarde van Grolsch wordt geschat op zo’n 500 miljoen euro. Peroni zou iets meer moeten opleveren, maar geen miljarden.