Adverteren in de toekomst? Dat doe je op Instagram, Snapchat en WhatsApp

Foto: iStock

Sinds Instagram in augustus vorig jaar zijn code openstelde voor adverteerders stromen de inkomsten binnen. Fijn voor Facebook, dat Instagram in 2012 kocht. Het miljardenbedrijf onderzoekt nu de mogelijkheden ook Messenger en WhatsApp toegankelijker te maken voor adverteerders. Reclame in je WhatsApp - het zou zomaar eens kunnen in 2016. En volgens de laatste berichten experimenteert inmiddels zelfs Snapchat met directe reclame. Adverteren in 2016? “There’s an app for that.”

Snapchat

Vorige week was daar ineens de roddel: Snapchat zou een API - een technisch bruggetje dat de mediavoorraad van een app koppelt aan de wensen van adverteerders - ontwikkelen waarmee adverteerders direct reclame kunnen inkopen op de fotodienst. Op dit moment gaat dat, op een tijdrovende manier, via een sales-afdeling. Door een systeem te ontwikkelen waarmee bedrijven geautomatiseerd advertentieruimte kunnen inkopen kan Snapchat sneller winst maken - easy money. Instagram gebruikt eenzelfde systeem.

Snapchat zelf noemde de roddel tegenover website Business Insider“Not 100% right, but not 100% wrong.” Het betekent zoveel als dat we er vanuit kunnen gaan dat Snapchat - net als andere populaire diensten - naar manieren zoekt de app winstgevender te maken met advertentieruimte.

Facebook Messenger en WhatsApp

Tegen het eind van 2015 telde Facebook Messenger 800 miljoen actieve maandelijkse gebruikers. Daarmee is Messenger naast WhatsApp de populairste berichtenservice van 2015 en raakt het gebruikersaantal op een haar na dat van WhatsApp (900 miljoen actieve gebruikers in september). Maar zowel Messenger als WhatsApp maken nog geen winst. Sterker, wie nu (te) grote hoeveelheden gestandaardiseerde copy paste berichten de wereld in stuurt via WhatsApp, kan door de WhatsApp-robot worden afgesloten. Want reclame maken mag niet.

Het toelaten van adverteerders in Messenger en WhatsApp heeft dan ook iets meer voeten in de aarde. Deze zomer kondigde Facebook daarom aan eerst met Messenger for Business te experimenteren - een tool waarmee bedrijven rechtstreeks webcare kunnen bieden aan klanten.

Op die manier kan Facebook Messenger zowel winstgevend maken, als de weg vrij maken voor andere vormen van ‘klantcontact’: bijvoorbeeld in de vorm van gesponsorde berichten. Mocht Messenger for Business een succes blijken, dan kopieert Facebook het systeem naar WhatsApp.

Hoe komt dat er dan uit te zien?

Maar wat kunnen we dan écht verwachten? Word je in de toekomst ongevraagd doodgegooid met reclame-appjes? Waarschijnlijk niet. De kant die Snapchat nu op gaat is vergelijkbaar met hoe Instagram reclame-inkomsten genereert: zorgvuldig en selectief ads toelaten die passen bij dat wat Instagram uit wil stralen en gebruikers zo min mogelijk storen. Snapchat zal misschien zelfs nóg voorzichtiger moeten zijn: Snapchat’s gebruikers zijn relatief jong en toegewijd en daarom des te allergischer voor opdringerige reclame.

En ook Facebook weet maar al te goed dat ze met gesloten conversatie-apps als Messenger en WhatsApp voorzichtig moeten zijn. Facebook-topman David Marcus, op een conferentie in München vorig jaar:

We don’t want to put advertising all over the place. We don’t want to make the experience feel like you’re being invaded by ads and different things. That’s not the approach. Advertising could take different forms, including sponsored content.