Mollenjacht: chatdiscipline, mooie plaatjes en letterlijk het laatste woord

NRC-redacteuren Frank Huiskamp en Peter Zantingh bespreken de laatste aflevering van Wie is de Mol.

Het zestiende seizoen van Wie is de Mol? is bezig. Frank Huiskamp en Peter Zantingh, NRC-redacteuren en vaste kijkers, bespreken net als vorige jaren elke week na de uitzending hun ideeën en theorieën via de chat - en dat gesprek plaatsen we de volgende dag hier.

Let op: onderstaand gesprek bevat (vanzelfsprekend) spoilers. Dus als je de aflevering nog niet gezien hebt, scrol dan niet verder naar onder.

De tweede aflevering van Wie is de Mol? 2016 trok 1.844.000 kijkers. Dat is een stuk minder dan het programma de laatste jaren gewend is; sinds 23 februari 2012 was het aantal kijkers niet zo laag. Het programma wordt dit seizoen op zaterdag uitgezonden, in plaats van op donderdag.

Frank: Peter, ben je daar?

Peter: Frank. Ja, ik ben er. Jij was degene wiens havermout nog in de magnetron stond.

Frank: Ja, ik zei opwarmen, maar het was meer maken. Magnetronhavermout klinkt verschrikkelijk. Dit was gewoon keurig een pannetje.

Peter: Stukken beter. Wat vond je ervan?

Frank: Peter, voordat we beginnen: ik wil dat we even wat aan de chatdiscipline doen. Laten we altijd beginnen met de typsleutel: ‘Frank typt nu…’, waarna je wacht. Aan het eind kan ik dan zeggen: “klaar. Nu mag Peter”. En dan ga jij typen. En dat zie ik dan onder in beeld. Door elkaar heen typen kan echt niet. Dat heb jij vast ook geleerd.

Peter: Frank, kom eens uit voor Peter.

Frank: Ja, Peter? Hier Frank.

Peter: Hallo, Frank. Over.

Frank: Ik nog nooit zo hard gelachen in al mijn WIDM-jaren als gisteravond.

Peter: Ik weet het niet, hoor. Ellie Lust wordt meer en meer de Gareth Keenan van de groep. En die was vooral vervelend. Al was dat zoeken naar aanwijzingen onder steentjes wel hilarisch.

Frank: Ik heb letterlijk in mijn wekelijkse Moldocumentje staan, in hoofdletters: ELLIE IS GAAN ZOEKEN, ELLIE WAT DE (BLIEP) ZOEK JE? ELLIE WAT DE (BLIEP) DOE JE?

Peter: Vrijstellingen.

Frank: “Ja, ik zocht vrijstellingen.” Echt, die pratende oud-Mol-hoofden hadden haar direct, schreeuwend, kunnen aanspreken: “Hee, Ellie Lust, hee, hier zijn we, wat doe je nou? Luister eens”. En dan had ze waarschijnlijk een wegwerpgebaar gemaakt en was ze “tegen de klok in, want zo doen we dat bij de politie” vrolijk verdergegaan.

Peter: Mag ik daarop aanhakend een moltheorie uit de doeken doen?

Frank: Ja, inhoud. Ik hou ervan. Kom maar.

Peter: Of eigenlijk was het Margot (Peters vriendin, red.) die hiermee kwam. “Het spel verandert nooit voor je ogen, maar altijd achter je rug”, zeiden al die spookhoofden. En Art zei later nog iets als “Ik vraag me af of de kandidaten doorhadden wat dat betekende.” Volgens ons betekende het dat de Mol van dit seizoen letterlijk achter ze stond terwijl ze naar die hoofden keken.

Frank: Mmm, die had ik dan nog níét gelezen of gehoord. En daar worden we weinig wijzer van, toch, want daar hebben we geen beelden van. Maar dat zinnetje ‘het spel verandert achter je rug’ moet wel iets betekenen. Het wordt ons echt door de strot geduwd. En er zijn wel meer suggesties voor.

Peter: Nee, we hebben er geen beelden van. Al was er wel iemand bij wie dit was opgevallen:

Twitter avatar HintsWieIsDeMol Wie is de Mol? Is dat op de muur het silhouet van Ellie Lust? #WIDM (@LLiesaa) https://t.co/kmFqORsJBh

Frank: Interessant. En met de prominentste andere theorie over de ‘rug’ kom je ook bij Ellie Lust uit. Rug als in ’1.000 euro’ (of nou ja, gulden). En wie staat er achter op dat biljet in het spel? Ellie Lust. Maar: Ellie Lust kan echt, met honderdduizend procent zekerheid, niet de Mol zijn. Echt, echt, echt niet.

Peter: Omdat de politie dat niet zou toelaten? Dat meedoen al tot daar aan toe is? Of om spelinhoudelijke redenen?

Frank: Nou, dat is misschien wel het belangrijkste. Maar kijk naar hoe zij dit spel speelt. Als wat zij doet oprecht gemol is, dan is dat veel en veel te duidelijk, raar en opvallend. Je ziet bovendien volgens mij de echte Ellie Lust: ze kan zich oprecht kapot ergeren aan verkeerd portogedrag, hoort vooraf dat ‘niets is wat lijkt’ en doet vervolgens telkens maar het tegenovergestelde als een soort hypercorrectie. Ik blijf erbij: Ellie Lust zit in dit programma om pr te doen voor de politie, iets wat ze min of meer voorafgaand in een interview al zei: “Ik wil laten zien wat politiewerk inhoudt”, of zoiets. Dat doet ze ook steeds: hoeveel zinnen beginnen wel niet met “bij de politie”? Of hoeveel keren doet Ellie Lust wel niet iets expliciet zo omdat het zo gaat bij de politie? Dat in acht nemend: ze toont zich niet waanzinnig goed in haar werk.

Peter: Ik denk ook niet dat ze het is. Maar kom op, laten zien wat politiewerk inhoudt? Dat vind ik bespottelijk. Het werkte bij Rick, omdat die het speelde als zichzelf, niet als meneer de Journaalpresentator. Voorlopig zet ze de politie goed te kijk door het zo te doen.

Frank: Wel een beetje. Ik wil even naar die tweede opdracht, want die vond ik het interessantst. Ook daar had Ellie Lust weer een prominente rol. Paar dingen die opvielen, belangrijkste: Rops plan om de boel in blokken op te delen. Punt een: dat is gewoon handig, want dat geeft structuur. Punt twee, en volgens mij wist iedereen dit: alleen de rijen worden geteld. Dat betekent dus dat het veel gemakkelijker is om de boel te verkloten, en vooral onopgemerkt. Niemand kan namelijk zien wie er gemold heeft. Dus dan kun je zeggen: prima Molactie van Rop, die zo lekker ongezien de boel kan verpesten. Of een cadeautje voor een andere Mol, die het nu makkelijker heeft te Mollen.

Peter: De plaatselijke bevolking vond het in elk geval héérlijk om erbij te worden betrokken.
Schermafbeelding 2016-01-10 om 10.58.13

Frank: “Je doet nu mee, of Ellie Lust gaat een half uur met je praten over etherdiscipline!” Maar wat vind jij van die suggestie van me?

Peter: Ik denk eerlijk gezegd dat de groep te chaotisch te werk ging om een andere aanpak te bedenken. Ze waren allang blij dat ze erin slaagden de taken een beetje te verdelen.

Frank: Nee, dat is waar. Maar dankzij Rop kwam er dan ook wel weer geld in de pot. Ellie Lust daarentegen lijkt ruiterlijk toe te geven dat iets waar ze - wederom - zo goed in was als agent, weer is mislukt. Haar blok, daar ging het onder meer fout. Maar Vivienne van den Assem had het vervolgens bij Moltalk in een handig schemaatje gezet en kwam tot de conclusie dat haar blok juist goed was. En de andere twee in het midden - daar waar het fout ging - waren Remy en Annemieke.

Schermafbeelding 2016-01-10 om 13.36.17 kopie

Peter: Er zijn meer mensen die Remy verdenken. Ook omdat de afleveringstitel ‘Het laatste woord, letterlijk’ was, en hij het allerlaatste woord zei: ‘Molletje’. Maar daar ga ik niet in mee. Dat was ten eerste in een vooruitblik op volgende week, dus strikt gezien niet het laatste woord van deze aflevering. Mijn ‘ten tweede’ komt nadat jij iets hebt gezegd. Chatdiscipline.

Frank: Haha. Er zijn ontzéttend veel mensen die Remy inmiddels verdenken, ook op mijn vaste forum. Wil je trouwens een bizarre, maar best geweldige theorie over die titel horen?

Peter: Ja, dat zou weleens mijn ‘ten tweede’ kunnen zijn. Maar ik geef de vloer aan jou.

Frank: Nou, dat weet ik niet, las hem nog nergens. Die Molvriend van me kwam ermee. Hij kwam vorige week met die schier onbegrijpelijke 2-5-7-10-hint naar Klaas, nu vond hij ergens online dat de laatste woorden die de oud-Mollen spraken toen Klaas in het klooster liep waren: Molboek, oordeel, legenda, contra, focus. In iets andere volgorde. Neem de laatste letters, dus létterlijk…

Peter: Yep, die bedoelde ik. Heb het nog gecheckt: de volgorde was oordeel, Molboek, legenda, contra, Focus. LKAAS is dus de Mol. Interessant, helemaal met die afleveringstitel erbij.

Frank: O, toch wel die, haha. Mijn eerste ingeving was alsnog: psh, vergezocht. Want het is het ‘laatste woord’ niet ook de ‘laatste letters’, maar goed. Interessant wel.

Peter: Nee - het is ‘het laatste woord’, die moet je dan ‘letterlijk’ bekijken. Per letter.

Frank: Je zou eventueel nog kunnen zeggen: ‘achter je rug’, dus daarom laatste letter. Maar nu draaf ik door.

Peter: En ‘contra’ is echt zo’n woord is dat je normaal niet gebruikt, maar wel als je heel hard zoekt naar een woord dat op een A eindigt.

Frank: Goeie.

Peter: En dit. Dus ik verdenk Klaas best wel.

Twitter avatar WieIsDeMolshoop De Molshoop Het nummer van de metro is m-1258. Staat dat voor Mol - 1+2+5+8 = 16? Is Klaas de mol van 2016? #WIDM https://t.co/MOL5XZnXw9

Frank: Interessant, maar die cijfers lijken er gewoon te staan. Goed, kon je nog iets maken van die eerste opdracht? Behalve dat Marjolein - door andere kandidaten juist superfanatiek genoemd - weer een beetje stond te nietsen met een schep.

Peter: Die was er voor de mooie plaatjes, volgens mij. Niet Marjolein - de opdracht bedoel ik. Gedoemd te mislukken, en dat wist iedereen ook wel, maar ja, mooie beelden.

mooie-opdracht1

Frank: Ja, prachtig dit. Misschien dat ik daarom geen flauw idee had wat er allemaal gebeurde. Ik herinner me alleen Cécile nog die zich enorm druk maakte over het feit dat ze tijdens het graven misschien niet zo keurig en strak gekleed overkwam als we van haar gewend zijn. Ze had het zich nog zó voorgenomen.

Peter: Misschien doet zij vooral mee om te laten zien wat modejournalistiek werk inhoudt.

Frank: Hahaha, wie weet.

Peter: Goed. Laatste gedachte over deze aflevering. Je hebt 30 seconden. Go.

Frank: Ehm, jeetje, de druk. Dit gaat me te snel. Wacht, wacht. Oké, ik wilde nog even zeggen dat Rop nog steeds verdacht blijft, ook al krijg ik geen hints naar hem rond, maar het komt doordat hij in alles zo’n Mol is. Het is een soort Jon van Eerd. Hij praat ook over dingen alsof hij heeft gelezen dat je als kandidaat zo moet praten. Hoe hij dat spreiden bij de test uitlegde met dat opdelen in blokjes van vijf. Alsof iemand zei: “Ja, echte kandidaten spreiden, Rop. Ja, doe iets met blokken of zo.”

Peter: Mijn laatste bijdrage deze week is dat ik Airen ga missen. Ik begon haar echt te mogen.

Frank: Ik wilde al zeggen: Airen, we hardly knew ‘ye.

De eerste aflevering van Mollenjacht lees je hier terug.