Thijs Boon (37), managing directorVice Nederland

Foto’s ANP

Jongeren zijn gewend om media gratis te consumeren; ze zijn niet bereid ervoor te betalen. Daarom hebben we bij Vice altijd geloofd in een verdienmodel dat gebaseerd is op advertentie-inkomsten. Tien jaar geleden begon Vice in Nederland als gratis tijdschrift. We verspreidden Vice op plekken waar onze doelgroep ook te vinden was, in clubs en cafés. Binnen een jaar hadden we ook een digitaal platform: dezelfde verhalen, maar al snel hadden we ons bereik tien keer vergroot. Nu trekken we maandelijks vier miljoen unieke bezoekers.

„Twintigers en dertigers zijn opgegroeid met internet en zijn van jongs af aan gebombardeerd met reclame, zij snappen hoe het werkt. We ontwikkelen sponsored content, daar kan een bedrijf zijn naam aan verbinden. Voorop staat dat zo’n bedrijf geen redactionele invloed heeft.

„Het is voor mij van belang om met jongeren in contact te blijven. Gelukkig zit mijn kantoor er vol mee, en ik vind mezelf ook wel jong van geest. Volgens mij zijn jongeren meer bezig met ‘nu’ leven en persoonlijke ontwikkeling, minder met het uitstippelen van een carrière, een huis en een gezin, zoals dat bij eerdere generaties ging. De snelheid waarmee deze generatie technologie omarmt is ook veel hoger, sneller ook dan veel bedrijven kunnen bijbenen. Ik vraag me wel eens af wat ik ga doen na Vice. Ik heb altijd affiniteit gehad met de non-profitsector, moderne schone energie interesseert me ook. Mijn voorbeeld is mijn 107 jaar oude grootmoeder. Zij woont nog steeds alleen op de Keizersgracht, is de slimste persoon die ik ken en heeft een bijzonder leven geleefd.”