Pieter Zwart (38), oprichter van webwinkel Coolblue

Ik stel mezelf graag concrete doelen. Dat hebben wij 16 jaar geleden gedaan bij de oprichting van Coolblue: we wilden een voorbeeldbedrijf zijn op het gebied van klantgericht ondernemen. Waarom stel je jezelf zo’n doel? Omdat je dat een aantrekkelijk doel vindt, ik kan er niet meer van maken dan dat.

„De komende tijd wil ik blijven leidinggeven aan Coolblue: er is vanalles heel hard aan het veranderen: technologie, consumentengedrag, de retail. Daar wil ik bij zijn, het is prachtig om in de voorste karretjes van die achtbaan te zitten.

„Maar ik kijk ook wel verder dan alleen mijn bedrijf. Waar ik de laatste tijd veel energie in steek, is om een tyrannosaurus rex naar Nederland te halen, samen met het museum Naturalis. Dat is een andere jongensdroom. Een echt skelet; er zijn gelukkig allerlei mensen die dat ook een goed idee vinden, dus dat gaat lukken. De meeste jongetjes hebben een levensfase waarin ze dino’s mooi vinden, die fase is bij mij nooit voorbij gegaan. Het is heel belangrijk dat zo’n tyrannosaurus rex naar Nederland komt: het is een inspirerend object dat mensen gaat aansporen om zich verder te verdiepen in allerlei gebieden van de wetenschap: van biologie tot geologie en sterrenkunde. Zodra je die botjes ziet, komen er allerlei verhalen los, echt mooi.

„Veel internetondernemers steken tijd en geld in start-ups, maar dat is niets voor mij. Op zich zijn jonge ondernemers interessant, maar ik vind de start-up-scene niet zo aansprekend. Het starten van een bedrijf kan geen doel op zich zijn: je moet eerst een doel hebben, en dan kijken wat voor bedrijf je daarvoor nodig hebt.”