Iris van Herpen (31), modeontwerper

In de mode speelt leeftijd niet zo’n rol. Jonge ontwerpers zorgen ervoor dat de mode zich blijft ontwikkelen. Maar voor hen is het weer heel belangrijk erkenning te krijgen van gevestigde namen. Iemand die mij al jaren volgt, en tegen wie ik echt opkijk, is Karl Lagerfeld, bepaald geen jonkie meer.

„Een eigen merk is voor mij vanaf het begin de enige manier geweest om binnen de mode te functioneren. Ik heb altijd een heel eigen wereldje gecreëerd, en dat kan niet als je voor anderen werkt.

„Ik heb een vast team van zeven mensen, plus nog een aantal stagiaires en freelancers. Het werk gebeurt niet alleen in mijn atelier in Amsterdam. Ook op andere plekken in de wereld zijn mensen voor mij bezig, zoals Philip Beesley, een architect uit Toronto die nieuwe materialen voor mij ontwikkelt. Mensen uit andere disciplines geven mij vaak een nieuw perspectief. Een 3D-geprinte maquette die ik zag bij een architectuurbureau bracht me in 2010 op het idee de techniek te gebruiken voor kleding.

„Ik ben ervan overtuigd dat er over vijftig jaar heel veel alternatieven zijn voor de naaimachine. Die toekomst is nu nog een onbekend, zwart gat. Ik vind het heel leuk daar in te duiken en te onderzoeken wat nieuwe vormen van productie kunnen zijn.

„Het heeft mij heel erg geholpen om in 2011 in Parijs te gaan showen. Het winnen van de Andam-award [een belangrijke Franse modeprijs] in 2014 is ook belangrijk geweest: sindsdien krijg ik hulp van zakenmensen die aan de top staan van de mode. Maar een groot, commercieel label is niet mijn doel. Creativiteit blijft mijn drijfveer.”