Zijn we aan het einde van onze technologische groei?

Smartphones, robots, 3D-printers en slimme thermostaten. De allernieuwste technologie wordt op dit moment gepresenteerd op de gadgetbeurs CES in Las Vegas. Tijdens het evenement laten bedrijven trots hun ‘producten van de toekomst’ zien. Dat is allemaal leuk, maar zitten consumenten hier wel op te wachten? Uit marktonderzoek van Accenture blijkt: nee, niet echt.

Volgens Accenture moet de tech-industrie beter inspelen op consumenten. Het onderzoeksbureau noemt vier gebieden waar tech-bedrijven op dit moment in tekortschieten.

1. Tegenvallende smartphones

Accenture heeft voor het onderzoek 28.000 mensen geïnterviewd uit 28 landen. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat dit jaar 6 procent minder mensen van plan zijn een nieuwe telefoon te gaan kopen, vergeleken met vorig jaar. Minder dan de helft van de ondervraagden (48 procent) zegt van plan te zijn een nieuwe telefoon te kopen. Dat valt terug te zien in recente cijfers van de verkoop van iPhones: Apple kampt met een flinke terugval in de vraag naar de telefoons.

De oorzaak is volgens Accenture simpel: consumenten zijn gewoonweg niet onder de indruk van de nieuwe telefoons die op de markt komen. De smartphones hebben te weinig nieuwe functies en verrassen de consument niet meer zoals dat eerder wel het geval was.

2. Meer tegenvallers

Niet alleen smartphones vallen minder in de smaak; ook de vraag naar tablets, televisies en laptops lijkt dit jaar sterk te gaan dalen. Veel mensen bezitten al apparaten die door de sterke technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren nog steeds goed werken. De markt lijkt dit jaar volgens Accenture meer “voldaan” te zijn.

Nieuwe technologieën die de teruglopende vraag naar tech-producten moeten opvangen zijn nog niet succesvol. Accenture is verbaasd over hoe langzaam de tech-industrie innoveert. Met name de ontwikkelingen rondom het ‘internet der dingen‘, wat staat voor technologieën en gadgets die online met elkaar communiceren, lopen maar langzaam.

3. Consumentenvertrouwen

Nieuwe gadgets zijn niet genoeg op de consument afgestemd, zegt het onderzoeksbureau. Nieuwe producten zoals met elkaar communicerende apparaten zijn nog te duur en consumenten zien de directe waarde van de producten niet.

Ook zet tweederde van de ondervraagden vraagtekens bij de veiligheidsmaatregelen die nieuwe gadgets hebben genomen om bijvoorbeeld hun persoonlijke data te beschermen tegen hackers. 18 Procent van hen wil veiligheidsgaranties voordat ze naar nieuwe technologieën overstappen.

4. Gebruikersgemak

En dan nog het gebruikersgemak: niet iedereen ziet het directe voordeel van nieuwe gadgets. Uit het rapport blijkt bijvoorbeeld dat nog lang niet iedere smartphone-bezitter ook van alle functies gebruik kan maken. 18 Procent van de smartphonebezitters weet bijvoorbeeld niet hoe zij hun telefoon met het internet kunnen verbinden. De verwachtingen die de consumenten hadden van het product bleek voor hen onjuist te zijn: 13 procent vindt dat de gekochte gadget niet werkt zoals het is gepromoot door de producent.

Een journaliste illustreerde dit punt gisteren op de CES-beurs door een drone per ongeluk naar de grond te werken: