Witte Huis en Silicon Valley houden top over social media gebruik militanten

Foto AP

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Hoge regeringsfunctionarissen en vertegenwoordigers van de geheime diensten gaan deze vrijdag om tafel met topmannen van de belangrijkste tech-bedrijven uit Silicon Valley om te praten over het gebruik van social media door militanten. Dat melden bronnen aan persbureau Reuters.

Uit de ontmoeting moeten ideeën komen om het moeilijker maken voor militanten om volgers te rekruteren en mobiliseren en ook om gewone gebruikers te helpen met het publiceren van berichten die groepen als de Islamitische Staat ondermijnen. De niet officieel aangekondigde bijeenkomst richt zich op de inhoud van de berichten op de social media en niet op versleutelde communicatie, een ander gespreksonderwerp tussen het Witte Huis en tech-bedrijven.

Twitter, Apple, Facebook en Google hebben bevestigd deel te nemen aan de top en volgens bronnen zullen ook Microsoft en Dropbox aanwezig zijn. Twitter heeft afgelopen week nog zijn voorwaarden aangepast en haatzaaiende berichten expliciet verboden.

McDonald’s past kleurenpalet drastisch aan

Een nieuw jaar, een nieuwe uitstraling. Niks is meer heilig bij McDonald’s, schrijft Quartz. Zelfs de in het collectieve geheugen geprente rood-gele kleuren. Deze maand introduceert de hamburgerketen nieuwe meeneemzakken, frisdrankbekers en hamburgerdoosjes.

Allereerst in de Verenigde Staten en later dit jaar worden de nieuwe verpakkingen wereldwijd uitgerold. Volgens McDonald’s moet de nieuwe look het bedrijf een modernere uitstraling geven:

“The new look is simple, fresh, and consistent with the company’s vision to be a modern and progressive burger company.”

Maar Quartz vindt het met de restyling niet echt simpeler geworden. Op de nieuwe verpakkingen staat de bedrijfsnaam niet alleen in het traditionele geel en rood, maar ook in onder andere oranje, groen en paars.

McDonald’s was het afgelopen jaar al begonnen met het gebruik van groene en natuurlijke kleuren om te benadrukken dat het ook verse en gezonde fastfood-producten heeft.

Apple koopt startup Emotient die emoties kan herkennen

Apple neemt de startup Emotient over. Dat bedrijf maakt software voor kunstmatige intelligentie waarmee emoties van gebruikers kunnen worden herkend, meldt The Wall Street Journal. Daarvoor wordt gebruikt gemaakt van technologie die gezichtsuitdrukkingen analyseert.

Apple bevestigt de overname van het Artificial Intelligence-bedrijf, maar zegt niet wat het er precies mee van plan is:

“Apple buys smaller technology companies from time to time, and we generally do not discuss our purpose or plans.”

Tot nu toe is Emotient gebruikt door adverteerders die ermee kunnen peilen hoe effectief een reclame is, door dokters om te bepalen hoeveel pijn patiënten hebben die dat zelf niet kunnen aangeven en door een retailer die wilde onderzoeken hoe het winkelend publiek reageert op de uitgestalde producten.

Het verbeteren van technologie voor gezichtsherkenning is hot in Silicon Valley. Ook Facebook en Google investeren er fors in. Het is niet bekend hoeveel Apple betaald heeft voor de overname.