We keken minder tv: geen sport, wel Netflix

Zonder belangrijke sport kijkt de Nederlander minder televisie. Maar er is ook al sprake van een Netflix-effect, zegt Kijkonderzoek.

Tien minuten minder is het slechts, maar dat verschil vertelt wel hoe de Nederlander op een andere manier televisie is gaan kijken. In 2015 zat hij gemiddeld 190 minuten per dag voor de tv. Dat komt neer op 3 uur en 10 minuten. In 2014 keken Nederlanders dagelijks nog 3 uur en 20 minuten.

Dat verschil komt door twee fenomenen, meldt Stichting Kijkonderzoek. De kijkcijfermeters van Nederland presenteerden gisteren hun jaaroverzicht.

De daling in kijktijd komt in de eerste plaats omdat er vorig jaar geen grote sporttoernooien waren. In 2014 wel; toen keek Nederland massaal naar het WK voetbal en de Winterspelen in Sotsji. De trend: live sport is nog slechts een van de weinige genres waarvoor mensen de (gewone, lineaire) tv aanzetten. En waarvoor zenders veel betalen voor de uitzendrechten.

In de tweede plaats maken Nederlanders vaker dan voorheen gebruik van video-on-demand-diensten als NPO Gemist, RTL XL, Netflix en YouTube. Die tellen nog niet mee in de kijkcijfers. SKO meet tv-kijken via pc en mobiel pas vanaf 1 januari. De trend is duidelijk: non-lineaire tv, series en speelfilms waar en wanneer we maar willen, rukt op.

Het ontbreken van sport heeft zijn weerslag op de marktaandelen van de zenders. De publieke omroep NPO zag het aandeel in de avond (18.00 - 24.00 uur) dalen van 36,4 naar 34,1 procent. Het WK en de Spelen waren er te zien in 2014. De RTL-zenders stegen van 28,7 naar 29,2 procent, net als de SBS-zenders, van 16,9 naar 18,4 procent.

Daarbij gaat het overigens om alle kijkers ouder dan 6 jaar. De commerciële zenders zoomen liever in op een kleinere groep, de zogenoemde boodschappers tussen 20 en 49 jaar. NPO 1 blijft de populairste zender van Nederland – onder alle kijkers ouder dan 6 jaar, zowel gedurende de hele dag (19,4 procent) als ’s avonds (22,2 procent).

Die dominantie van de NPO blijkt ook uit de top-25 van best bekeken programma’s. Daarin staan negentien NPO-programma’s, vijf RTL 4-shows en één SBS 6-uitzending (voetbal, Nederland-Spanje).De best bekeken uitzending was vorig jaar Boer zoekt vrouw (KRO-NCRV) van 15 maart met 4,6 miljoen kijkers. De agrarische datingshow was ook het programma dat het vaakst uitgesteld werd gekeken (via de settopbox op het televisiescherm, niet via internet). Het meest consistent scorende programma is wel van RTL 4: the Voice of Holland staat maar liefst vier keer in de lijst.

Top-25 Kijkcijfers 2015

  1. Boer zoekt vrouw (NPO 1, 15 maart) 4,6 miljoen
  2. The Passion (NPO 1, 2 april) 3,9 miljoen
  3. Herman Finkers Oudejaarsconference (NPO 1, 31 dec.) 3,8 miljoen
  4. Boer Zoekt Vrouw Special (NPO 1, 27 dec) 3,7 miljoen
  5. Wie is de Mol? Finale(NPO 1, 5 maart) 3,6 miljoen
  6. NOS Journaal (NPO 1, 1 maart) 3,5 miljoen
  7. Eurovisie Songfestival, halve finale (NPO 1, 19 mei) 3,4 miljoen
  8. Studio Sport Eredivisie, PSV-Ajax (NPO 1, 1 maart)
  9. All You Need is Love Kerstspecial (RTL 4, 24 dec,) 3,2 miljoen
  10. Heel Holland Bakt, finale (NPO 1, 25 okt) 3,2 miljoen
  11. Nationale Dodenherdenking (NPO 1, 4 mei) 2,9 miljoen
  12. Nationaal Aftelmoment (NPO 1, 31 dec) 2,9 miljoen
  13. The Voice of Holland, start (RTL 4, 25 sept) 2,7 miljoen
  14. De Familie Kruys (RTL 4, 29 maart) 2,7 miljoen
  15. De Reünie (NPO 1, 18 jan) 2,6 miljoen
  16. The Voice of Holland, eerste liveshow (RTL 4, 4 dec) 2,6 miljoen
  17. Koningsdag (NPO 1, 27 april) 2,6 miljoen
  18. Postcodeloterij Miljoenenjacht (RTL 4, 29 maart) 2,6 miljoen
  19. The Voice of Holland – laatste Knockouts (RTL 4, 27 nov) 25,3 miljoen
  20. Spoorloos (NPO 1, 5 jan) 2,5 miljoen
  21. The Voice of Holland – laatste Battles (RTL 4, 13 nov) 2,5 miljoen
  22. Het Nationale Vuurwerk (RTL 4, 31 dec) 2,5 miljoen
  23. Het Gouden Televizierring Gala (NPO 1, 15 okt) 2,5 miljoen
  24. De TV-Show, Ivo Niehe (NPO 1, 22 feb) 2,4 miljoen
  25. Divorce (RTL 4, 25 jan) 2,4 miljoen

(Deze lijst is exclusief zeven voetbalwedstrijden die het Nederlands elftal speelde. Die trokken tussen de 3,5 miljoen (tegen Turkije) en de 2,6 miljoen (Letland) kijkers.