Italiaans modehuis Dolce & Gabbana ontwerpt collectie voor Arabische markt

Een abaya van Dolce & Gabbana. Foto Courtesy of D & G

Dolce & Gabbana is een typisch Italiaans modehuis met sensueel en feestelijke vrouwenmode, chique herenmode en zwoele reclamecampagnes. Het modehuis kwam deze week met iets nieuws: Dolce & Gabbana lanceert haar eerste collectie sluiers, hijabs en abaya’s, voor moslima’s.

Op de Arabische markt liggen kansen voor merken als Dolce & Gabbana. Er zijn wereldwijd ruim 800 miljoen islamitische vrouwen. Maar weinig luxe merken houden rekening met niet-Westerse kledingvoorschriften. En dat terwijl moslima’s volgens onderzoeksbureau Thomson Reuters alleen in 2013 al 266 miljard dollar (247 miljard euro) aan kleding en schoenen spendeerden. Verwacht wordt bovendien dat dit in 2019 zelfs 484 miljard dollar zal zijn.

Consultancybureau Bain komt met vergelijkbare cijfers: vorig jaar werd in het Midden-Oosten 8,7 miljard dollar uitgegeven aan luxeproducten. In 2014 was dat nog 6,8 miljard dollar was.

Dolce & Gabbana heeft dertien winkels in de Verenigde Arabische Emiraten en bezit daarnaast boetieks in Bahrein, Koeweit, Qatar en Saoedi-Arabië. In de rijke oliestaten vinden dure handtassen en schoenen gretig aftrek en hullen vrouwen zich onder de hijab geregeld van top tot teen in designerkleding.

De collectie, die gelanceerd werd op de Arabische versie van modewebsite Style.com, bestaat uit klassieke bedekkende hijabs en abaya’s. Veel van de modellen zijn zwart of beige, maar sommige sluiers zijn duidelijk te herkennen als ontwerpen van het Italiaanse modehuis. Die sluiers hebben typische Dolce & Gabbana-prints, zoals madeliefjes of stippen.