Overname TNT Express loopt vertraging op

Nog niet alle toezichthouders hebben hun toestemming gegeven voor de deal.

Foto Dijkstra / Peter Brom

De overname van pakketverzorger TNT Express door branchegenoot FedEx loopt vertraging op. De aanmeldingstermijn voor het overnamebod is vrijdagavond opnieuw verlengd, omdat nog niet alle mededingingsautoriteiten de deal hebben goedgekeurd. Dat hebben de pakketbezorgers in een gezamenlijke verklaring bekendgemaakt. Aandeelhouder krijgen een nieuwe deadline om op het bod in te gaan: twee weken nadat alle relevante toezichthouders akkoord zijn, maar niet later dan 6 juni 2016.

De deal van 4,4 miljard euro kan alleen doorgaan als toezichthouders in de EU, de Verenigde Staten, China en Brazilië hem goedkeuren. De Europese Commissie gaf deze vrijdag definitief toestemming, en de toezichthouder in de VS had al eerder zijn akkoord gegeven. China en Brazilië moeten nog een oordeel vellen.

In oktober werd de uiterste datum voor aandeelhouders om op het bod in te gaan ook al opgeschoven, omdat nog niet alle toezichthouders hun goedkeuring hadden gegeven.

Nadat de mededingingsautoriteiten hun goedkeuring hebben gegeven, kunnen aandeelhouders de deal nog tegenhouden. Als tachtig procent van de aandelen worden aangeboden, gaat de overname door, zo is eerder bekend gemaakt op een speciale aandeelhoudersvergadering.

Genoeg concurrentie

De toezichthouders moeten beoordelen of er genoeg concurrentie overblijft nadat FedEx de activiteiten van TNT heeft overgenomen. Als een bedrijf na een fusie of overname bijvoorbeeld meer dan dertig procent van een nationale markt in handen krijgt, kan dat voor de toezichthouder een reden zijn om de overname tegen te houden. Het bedrijf moet dan onderdelen afstoten, of de hele deal ketst af.

Zo liggen de verhoudingen in de wereldwijde markt voor pakketbezorgers, voor en na de overname door FedEx:

Het is onwaarschijnlijk dat het oordeel van de Brazilianen of Chinezen de deal in de weg staat, zegt analist Andre Mulder van Kepler Cheuvreux:

“Daarvoor is de Braziliaanse markt niet belangrijk genoeg. Als de toezichthouder niet akkoord gaat met de deal, dan stoot TNT zijn activiteiten in Brazilië af. En daar zal niemand wakker van liggen. De Braziliaanse divisie vertegenwoordigt een kleine vijf procent van de omzet en het is FedEx vooral te doen om TNT’s veel grotere Europese tak. In China was TNT al van plan de leases op hun vliegtuigen te laten aflopen. Als dat gebeurt neemt hun marktaandeel in China vanzelf voldoende af.”

Lees ook ons eerdere bericht vandaag: Deal FedEx en TNT krijgt akkoord EC, waarschijnlijk toch vertraging