Tijdschrift Elsevier deels in handen van New Skool Media

De huidige eigenaar, RELX, blijft bij het voornemen dat Elsevier zijn naam wijzigt.

Foto: Olaf Kraak/ANP

Elsevier, het grootste opinietijdschrift van Nederland, wordt verkocht. Moederconcern RELX, voorheen Reed Elsevier, brengt het blad onder in een nieuw bedrijf. Daarin krijgt de Amsterdamse uitgeverij New Skool Media tweederde van de aandelen, RELX houdt het overige minderheidsbelang.

Het gezamenlijke bedrijf krijgt de naam ONE Business. Ook het economische tijdschrift BeleggersBelangen en de diverse papieren en digitale spin-offs van Elsevier en BeleggersBelangen komen daar onder te vallen. De Nederlandse tak van RELX, Reed Business Nederland, meldt dat alle 106 medewerkers die in dienst zijn van Reed Business Nederland in dienst treden bij New Skool Media.

Elsevier (betaalde oplage 82.000) past volgens RELX niet langer in het portfolio van het concern dat informatie en software levert aan onder andere medici, wetenschappers, juristen en fiscalisten. Het aanbod van RELX, zowel in Nederland als internationaal, is de afgelopen jaren al bijna helemaal digitaal geworden.

Naamwijziging

RELX blijft bij het voornemen dat Elsevier zijn naam wijzigt, tot frustratie van de redactie. Die heeft volgens hoofdredacteur Arendo Joustra “flink gefoeterd op het voornemen van de directie”.

Weekblad Elsevier draagt zijn naam al sinds 1891. Volgens RELX dreigt verwarring met de grootste divisie van het concern, de wetenschappelijke uitgeverij Elsevier.

Kijk en Knip Mode

New Skool Media, opgericht door oud-gedienden van Sanoma en Weekbladpers, nam in juni 2014 negentien titels over van Sanoma. Dat ging onder meer om Kijk, Delicious en Knip Mode en Vorsten.

New Skool haalde vorig jaar 1 miljoen euro winst, meldde het bedrijf eind 2015, maar maakte de omzet niet bekend.

Moeilijke tijd voor opiniebladen

Opiniebladen in Nederland, zoals Elsevier, hebben het momenteel moeilijk. In 2014 daalde de gezamenlijke oplage van de opiniebladen voor het eerst onder 150.000. Vorige maand maakte Vrij Nederland bekend niet langer elke week te verschijnen. Een nog onbekend aantal arbeidsplaatsen gaan daardoor verloren bij het linkse opinieweekblad. Hoofdredacteur Frits van Exter stapte per 1 januari op. Hij verklaarde in december:

“Door de hoge omloopsnelheid van nieuws en meningen is het abonnement op een weekblad minder vanzelfsprekend geworden voor jongere lezers, van wie velen al het gevoel hebben dat zij tijd tekort komen.”