‘Ook in rolstoel moet je mee kunnen doen’

Linda Pluimers van fietsverhuurder Star Bikes over haar rolstoelfietsen: „De dame die het organiseerde had bijna het hele land afgebeld, ik was de enige met dit soort fietsen in de verhuur.” Foto Maurice Boyer

Star Bikes Rental op de De Ruyterkade is geen doorsnee fietsverhuurder. De ruimte heeft gestoffeerde zitjes en er staan houten tafels tussen de fietsen – tientallen zwarte omafietsen, grote elektrische driewielers voor gehandicapten en een soort riksja waarbij de voeten van de meerijder vastgezet kunnen worden. Ook is er een werkplaats en een bar waar je smoothies, soepen en meat pies kunt bestellen. „Alles komt hier samen: ik vind het leuk nieuwe mensen te ontmoeten en ik hou van koken”, vertelt eigenaresse Linda Pluimers (52).

Pluimers werkte als officemanager bij een fietsverhuurbedrijf toen ze in 2005 besloot voor zichzelf te beginnen. Ze kon haar zaak vestigen bij een bevriende fietsenmaker in een pand op de De Ruyterkade; het geld om 40 omafietsen (Sparta) aan te schaffen leende ze van haar zwager. De eerste weken verhuurde ze geen enkele fiets; de locatie van de winkel bleek lastig. „Op de een of andere manier raken mensen meteen gedesoriënteerd als ze achter het Centraal Station komen”, legt Pluimers uit. De De Ruyterkade kent ook weinig toevallige passanten, bovendien stonden er overal hijskranen omdat het gebied in ontwikkeling was.

Star Bikes’ eerste klanten waren expats van kantoren in de buurt, en mensen die via internet bij het verhuurbedrijf terechtkwamen. Mede door de goede beoordelingen op TripAdvisor en Google groeide de omzet gestaag: binnen een jaar was Pluimers in staat de investering terug te betalen.

In 2006 schafte Pluimers de eerste verhuurfiets voor gehandicapten aan. In haar directe omgeving zag ze de obstakels die mensen in een rolstoel tegenkomen; Pluimers heeft verschillende familieleden met een lichamelijke beperking. „Ik wil dat iedereen mee kan doen, ook als ze in een rolstoel zitten of hun been gebroken hebben.” Inmiddels heeft ze zes glimmende fietsen voor gehandicapten: elektrisch aangestuurde driewielers, een aangepaste riksja en een fiets met een plateau waarop een rolstoel past.

Zo nodig brengt ze de gehandicaptenfietsen met haar 40 jaar oude Mercedes-brandweerbus naar een locatie. Zoals laatst toen een groep vrouwen ging fietsen in Schoorl en zij hun spastische vriendin graag mee wilden nemen. „De dame die het organiseerde had bijna het hele land afgebeld, ik was de enige met dit soort fietsen in de verhuur. Ik zou er eigenlijk nog wel wat meer willen kopen, maar ik heb de ruimte niet om ze op te slaan.”

In de afgelopen tien jaar zijn er talloze nieuwe fietsverhuurbedrijven bijgekomen in Amsterdam, daarnaast bieden hotels hun gasten tegenwoordig leenfietsen. Ondanks al deze concurrentie neemt de omzet van Star Bikes toe. Inmiddels zijn er zo’n 200 ‘granny bikes’ voor de verhuur en vier medewerkers. Pluimers staat zelf zeven dagen per week in de zaak. Op vakantie gaan is lastig, af en toe een weekendje Bakkum lukt nog net. Maar ze klaagt niet: „Ik krijg er veel voor terug en ik ontmoet allerlei verschillende mensen met enthousiaste verhalen over de stad.”

Sinds de opening is de prijs van een huurfiets hetzelfde gebleven: 7 euro voor een dag. „Ik denk dat ik een van de goedkoopste ben, maar ik let eigenlijk niet zo op anderen.” Op de fietsen van Pluimers bedrijf staat ook geen naam vermeld zoals bij de meeste concurrenten. Daar heeft ze destijds bewust voor gekozen: „Klanten moeten al betalen om een fiets te huren, dan is het raar om ze ook nog eens reclame te laten maken.” Bovendien geeft het huurders de mogelijkheid om zich niet overduidelijk als toerist door de stad te verplaatsen. „Je wordt op een onopvallende fiets veel minder uitgescholden door medeweggebruikers.”