Man van make-over Marks & Spencer vertrekt

Marc Bolland

De Nederlandse baas van Marks & Spencer kondigt na zes jaar zijn vertrek aan.

Foto Bloomberg

Zijn bijnaam in de Britse pers luidt James Bond. In de tabloids verschenen de afgelopen jaren dan ook verhalen over de Nederlandse Marks & Spencer-topman die helemaal in dat plaatje pasten.

Marc Bolland (56) – die met zijn strakke gelscheiding inderdaad wat wegheeft van de geheim agent – zou de meest begeerde vrijgezel van Londen zijn, die in het weekend te hard rijdt in zijn sportauto. Zelf deed Bolland die verhalen af als „ridicuul”, al leek hij niet gebukt te gaan onder alle aandacht. „Ik heb het niet verzonnen”, zei hij in een interview in NRC, in het voorjaar van 2014. „Ik ben gewoon een hardwerkende zakenman.”

Donderdag, bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers, heeft Bolland zijn vertrek aangekondigd. In april legt hij zijn functie neer, al blijft hij tot eind juni om zijn opvolger, Steve Rowe, in te werken. Bolland, die in mei 2010 aantrad, is dan zes jaar de baas geweest van de Britse warenhuisketen, die zowel kleding als voedsel verkoopt. In die periode steeg de omzet van de Britse Hema van 9,1 miljard pond naar 10,3 miljard pond (14 miljard euro). De kledingverkopen stelden vrijwel ieder kwartaal teleur, terwijl de omzet van de food-afdeling iedere drie maanden bleef groeien.

Nooit geïnvesteerd in online

Bolland heeft Marks & Spencer klaargestoomd „voor het digitale tijdperk”, stelt president-commissaris Robert Swannell in een persverklaring. In 2014 zei Bolland in deze krant dat hij een „traditioneel Britse winkel” had aangetroffen „die nooit had geïnvesteerd in infrastructuur voor onlineverkoop”. Marks & Spencer had geen eigen webwinkel, maar draaide op Amazon. Voorraden lagen verspreid over drie magazijnen. Bolland vatte het samen als: „We reden de rally van Monte Carlo in een huurauto.” Op die manier was het bedrijf kansloos, bedoelde hij te zeggen.

Daar bracht de Nederlander verandering in. Door flink te investeren in de infrastructuur, waaronder de bouw van een nieuw distributiecentrum. En door talenten uit de internetwereld aan te nemen. „Bij ons werken nu mensen die van Facebook en Apple komen. Bij Marks & Spencer! Dat is niet het M&S van vijf jaar terug”, zei Bolland donderdag trots.

Marc Bolland (28 maart 1959, Apeldoorn) startte zijn carrière bij Heineken, waar hij na de Hoge Hotelschool en een studie bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit van Groningen als trainee begon. Hij bleef twintig jaar bij de bierbrouwer, waarvan de laatste zes jaar in de raad van bestuur. Hij is nog altijd goed bevriend met Charlene de Carvalho, dochter en erfgename van wijlen Freddy Heineken.

In 2006 vertrok Bolland naar het Verenigd Koninkrijk om bestuursvoorzitter van supermarktconcern Morrison te worden. Vier jaar later stapte hij over naar Marks & Spencer, waar wekelijks 21 miljoen Britten inkopen doen.

Meer tijd voor Unicef

Naar eigen zeggen is Bolland niet uit op een nieuwe bestuursfunctie bij een groot, internationaal retailbedrijf. „Na tien jaar bestuursvoorzitter te zijn geweest in het Verenigd Koninkrijk is het tijd voor een nieuw leven”, zegt hij. „Nu ben ik nog fit en jong.”

Sinds vorig jaar is Bolland commissaris bij het Amerikaanse frisdrankbedrijf Coca-Cola. Hij zou nog enkele andere commissariaten willen bekleden en daarnaast wil hij meer tijd besteden aan maatschappelijke organisaties. Hij is al actief voor Unicef. Voorlopig blijft Bolland in Londen wonen. „Al hou ik ook mijn flatje in Nederland aan.”