Loopt overname TNT Express vandaag weer vertraging op?

Foto Dijkstra / Peter Brom

Het voelt als trouwen met het buurmeisje, zei topman Antony Burgmans, toen FedEx in april bekend maakte ‘zijn’ TNT Express te willen overnemen. Zoveel hebben de Nederlandse en Amerikaanse koeriersdiensten gemeen. De bruidsschat: 8 euro per aandeel, wat neerkomt op een waardering van 4,4 miljard.

Maar het huwelijk loopt vertraging op. Nadat de deadline eerder was opgeschoven, zouden aandeelhouders tot vandaag hebben, klokslag 17:40, om hun aandelen aan FedEx te verkopen. Terwijl de Europese Commissie vandaag de deal heeft goedgekeurd, lijkt het bod toch opnieuw te worden uitgesteld.

Wachten op toezichthouders

Voor de deal kan worden afgerond moeten de mededingingsautoriteiten hem goedkeuren. Zij moeten beoordelen of er genoeg concurrentie overblijft nadat FedEx de activiteiten van TNT heeft overgenomen. Als een bedrijf na een fusie of overname bijvoorbeeld meer dan dertig procent van een nationale markt in handen krijgt, kan dat voor de toezichthouder een reden zijn om de overname tegen te houden. Het bedrijf moet dan onderdelen afstoten, of de hele deal ketst af.

Zo liggen de verhoudingen in de wereldwijde markt voor pakketbezorgers, voor en na de overname door FedEx:

Omdat niet alle toezichthouders akkoord zijn is het “waarschijnlijk dat het bod wordt verlengd”, aldus een woordvoerder van TNT. De Chinese autoriteiten zouden “gedragsverandering” van FedEx eisen voordat zij akkoord kunnen gaan. En ook de toezichthouder in Brazilië moet nog zijn oordeel geven. In oktober werd de deadline voor aandeelhouders om op het bod in te gaan ook al opgeschoven, omdat nog niet alle toezichthouders hun goedkeuring hadden gegeven.

Grootste struikelblok voor FedEx leek aanvankelijk de Europese Commissie (EC), die in 2013 nog een overname door UPS had geblokkeerd. Vandaag gaf de EC uiteindelijk toch zijn goedkeuring aan de deal. De afgelopen maanden gingen ook de mededingingsautoriteiten in de Verenigde Staten, Taiwan en Australië akkoord.

Het is onwaarschijnlijk dat het oordeel van de Brazilianen of Chinezen de deal in de weg staat, zegt analist Andre Mulder van Kepler Cheuvreux:

“Daarvoor is de Braziliaanse markt niet belangrijk genoeg. Als de toezichthouder niet akkoord gaat met de deal, dan stoot TNT zijn activiteiten in Brazilië af. En daar zal niemand wakker van liggen. De Braziliaanse divisie vertegenwoordigt een kleine vijf procent van de omzet en het is FedEx vooral te doen om TNT’s veel grotere Europese tak. In China was TNT al van plan de leases op hun vliegtuigen te laten aflopen. Als dat gebeurt neemt hun marktaandeel in China vanzelf voldoende af.”

Gaan de aandeelhouders akkoord?

Nadat de toezichthouders hun goedkeuring hebben gegeven, kunnen aandeelhouders de deal nog tegenhouden. Als tachtig procent van de aandelen worden aangeboden, gaat de overname door. Meestal ligt die grens op 95 procent, maar een speciale aandeelhoudersvergadering van TNT nam begin oktober het voorstel van de directie aan om die drempel te verlagen.

Grote kans dat de meeste aandeelhouders uiteindelijk akkoord gaan met het bod van FedEx, zeker na de positieve stemming in de aandeelhoudersvergadering. Voor de aandeelhouders die nog twijfelen adviseert analist Mulder:

“Dit is een goeie deal. TNT is wereldwijd met afstand de kleinste speler, daarom zullen ze het niet alleen redden. Dan kun je je afvragen: komt er nog een beter bod? Ik denk het niet. Van wie zou het moeten komen? De overname van UPS is al afgeketst. Beleggers hebben ook vertrouwen in de deal: nu al ligt de koers tegen de 8 euro aan, terwijl die voor de overname op 5,90 zweefde.”

Ondanks de mogelijke vertraging verwachten de pakketverzorgers dat de overname binnen de komende zes maanden kan worden afgerond.

Dit artikel is aangepast om 10:42 na commentaar van TNT Express en om 11:10 nadat de Europese Commissie akkoord ging met de deal.