Indiase variant van Netflix maakt weinig indruk

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij. 

Leuk dat de Indiërs sinds deze week ook Netflix kunnen gebruiken, maar met 500 rupee (6,84 euro) per maand is de prijs wat hoog, schrijft Economic Times. Bovendien is het aanbod nog niet optimaal. Sommige films zijn wel beschikbaar op de Amerikaanse Netflix, maar niet op de Indiase variant. Daar worden dan weer weinig Indiase films aangeboden.

Indische aanbieders van vergelijkbare diensten maken zich geen zorgen. Hungama biedt bijvoorbeeld veel Bollywood films aan en heeft maandelijks 62,7 miljoen gebruikers. CEO Siddhartha Roy vindt het logisch dat Netflix een deel van de enorm omvangrijke Indiase markt wil opeisen. Maar dat gaat niet zomaar, zegt hij.

Een binnenlandse en regionaal aanbod is extreem belangrijk.

Volgens Ravi Bhushan, COO India van de streaming website Spuul is het goed dat Netflix erbij is gekomen op de Indiase markt.

De komst van Netflix ontwikkelt de markt, en veel mensen zullen nu apparaten kopen om films te streamen.

Mandarin koopt hotel in boston

Het luxe hotel Mandarin Oriental betaalt 140 miljoen dollar (129 miljoen euro) voor een hotel in het Amerikaanse Boston, zo schrijft de Nikkei Asian Review. Een recordprijs volgens de Boston Herald.

Het hotel heet het Boylston Street hotel, heeft 148 kamers werd al sinds 2008 gemanaged door Mandarin. Toen eigenaar CWB Hotel het wilde veilen, besloot Mandarin het te kopen. Om de aankoopsom bij elkaar te krijgen moet Mandarin een deel lenen. CEO Edouard Ettedgui in een verklaring:

We zijn verheugd dat we dit gebouw in het centrum van Boston, waarin ons luxe hotel gevestigd is, kunnen aankopen. Het verzekert de continuïteit van onze positie in Boston, en we kijken uit naar de voortzetting van onze award-winning service in deze key gateway city.

De hotelketen Mandarin is gevestigd in Hongkong, maar maakt deel uit van het Singaporese conglomeraat Jardine Matheson Holdings. Mandarin zwaait de scepter in 47 hotels in 25 landen.

Meer Chinezen gaan sporten; Li Ning profiteert

Het gaat weer wat beter met het sportmerk Li Ning. Na drie verliesgevende jaren, verwacht het bedrijf dit jaar break even te draaien. Dat maakte de wereldberoemde atleet en oprichter van het merk, zelf bekend, zo meldt de South China Morning Post.

Redenen voor het herstel zijn de toenemende verkoopcijfers, en de dalende kosten. In de eigen winkels is Li Ning efficiënter gaan werken. Bovendien is het online aanbod uitgebreid op verschillende grote winkelplatforms. Daar is het de juiste tijd voor, zegt Chen Xiyao, hoogleraar aan de Shanghai Universiteit voor Sport.

In het algemeen heeft de Chinese sportindustrie enorme potentie. De groeiende interesse in sport, en de toenemende bewustwording van de regering dat de industrie ondersteund moet worden, geven bedrijven die sportkleding verkopen een enorme boost.

In een tussenrapport over 2015 liet Li Ning weten dat e-commerce goed was voor zes procent van de totale omzet, en dat moet de komende jaren groeien naar een vijfde. In de eerste helft van vorig jaar bedroeg Li Nings omzet 3,64 miljard yuan (505 miljoen euro), 16 procent meer dan dezelfde periode een jaar eerder. Er kwamen 90 winkels bij.