Column

Ga uitgeven

Sjuul Paradijs, de ex-hoofdredacteur van De Telegraaf, en zijn voormalig adjunct en ‘digitaal opperhoofd’ Jan-Kees Emmer namen ons woensdag mee op een reis door de tijd. Het was een nogal verwarrend gebeuren. Ze dachten in de toekomst te zijn beland, maar waren zonder het te weten rond 2005 uit hun tijdmachine gestapt.

Ze lanceerden een boek Ga uitgeven. Staatsgreep in de media, wat deels een verslag is van de eerste stappen van Paradijs als uitgever van zijn eigen columns, maar vooral een bedrijf dat onder de naam Trusted Media bedrijven en instellingen wil gaan helpen met hun communicatie.

Of eigenlijk met hun ‘authentieke kwaliteitscontent’, want die omschrijving kwam steeds terug in het promotiefilmpje dat Trusted Media op het web gooide. Het was content die waarschijnlijk door een familielid was gemaakt die voor het eerst met iMovie werkte. We zagen Sjuul en Jan-Kees in een tuin waar ze om beurten pratend verslag deden van de nieuwe inzichten die ze na hun vertrek bij De Telegraaf hadden opgedaan.

Sjuul: „We zien dat iedereen kan uitgeven, niet alleen de traditionele media. Het maakt de consument niet meer uit wie de afzender is, die maakt zelf wel uit wat goede of slechte content is. We zien die ontwikkeling in sneltreinvaart op ons afkomen.”

Jan-Kees: „Het enige wat belangrijk is, is dat u authentieke kwaliteitscontent biedt aan uw doelgroep.”

Sjuul: „We helpen u erbij met advies, we helpen u met het inrichten van een newsroom, we helpen u erbij!”

Jan-Kees: „En zeg niet dat u niets te vertellen heeft, want met onze achtergrond weten wij: u heeft altijd wat te vertellen.”

Benieuwd wat de voormalige collega’s bij De Telegraaf van dit stukje content vonden. Jan-Kees zat in het filmpje heel symbolisch op een steen, grote kans dat hij daar even tevoren onder vandaan was gekropen. Wat ook mooi, nee schitterend was, waren de foto’s die in het filmpje opdoken. Jan-Kees die aan het IJ naar een denkbeeldige stip aan de horizon wijst en Sjuul die daar dan naar staart. Sjuul met armen juichend omhoog op de Zeedijk. De enige figurant in het filmpje was een bouwvakker die z’n duim naar het duo op stak. Wat communiceerden ze daarmee? Was dit ook een uitgever? Of was het gewoon een stukje authentieke content?

Voor de echte lancering van Trusted Media leunden de heren volledig op de interviews die Paradijs gaf aan de traditionele media, zo zette hij zichzelf compleet voor lul bij Jinek. Maar misschien was dat juist wel de bedoeling. In dat geval was het briljante content.