Duitse auto’s blijven populair, Japanners minder in trek

Van Franse merken werden de afgelopen jaren in verhouding juist meer auto’s verkocht.

Een 7-serie van BMW voor de Amerikaanse markt. Foto Chris Tedesco / AP

Ondanks het uitstootschandaal bij Volkswagen blijven Duitse auto’s bijzonder in trek op de Nederlandse markt. Van alle nieuw verkochte personenauto’s in 2015 was ruim 36 procent Duits, ongeveer net zo veel als in voorgaande jaren. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In absolute aantallen nam de afzet van Duitse wagens (o.a. Volkswagen, Audi, BMW) zelfs toe, met bijna een kwart tot ongeveer 164.000 stuks. Datzelfde geldt voor Franse en Japanse auto’s, die eveneens ruim twintig procent vaker werden verkocht dan in 2014. De totale autoverkoop groeide vorig jaar met 16 procent naar 450.000 voertuigen.

Franse auto’s meer in trek

Ondanks de verkoopgroei van vorig jaar is de populariteit van Japanse auto’s (Honda, Nissan, Toyota) slinkende, zo stelt het CBS. Van alle verkochte auto’s was vorig jaar nog slechts 16 procent Japans, terwijl dat in 2007 meer dan 19 procent was. Ook Koreaanse wagens (KIA, Hyundai) zijn in acht jaar tijd minder in trek geraakt.

Van Franse merken (Peugeot, Citroën, Renault) werden de afgelopen jaren in verhouding juist meer auto’s verkocht. Vorig jaar was maar liefst 23,5 procent van de verkochte auto’s Frans, tegen 19 procent in 2007. Ook Zweedse (Volvo) en Tsjechische (Skoda) merken zagen hun marktaandeel de afgelopen jaren toenemen.

Volkswagen verkoopt het beste

Populairste automerk was vorig jaar opnieuw Volkswagen, dat volgens brancheorganisatie Bovag ruim 56.000 stuks verkocht. Het marktaandeel van de door fraude getroffen fabrikant was daarmee ruim 12 procent groter dan een jaar eerder. Ook nummers twee en drie, Peugeot en Renault, verkochten meer auto’s dan vorig jaar.

De cijfers over de verkoop van nieuwe auto’s verschillen niet veel van de verkoopcijfers bij occasions. Ook daar zijn Duitse auto’s – en dan met name Volkswagen en Opel – het populairst, zo maakte voertuigdocumentatiedienst VWE maandag bekend. Andere populaire merken zijn het Franse Peugeot en Renault en het Amerikaanse Ford.