De school van club Trouw

Rolinde Hoorntje doet elke vrijdag verslag vanuit de dancescene

Nog geen dag nadat Studio 80 zijn deuren sloot, opende zondag in Amsterdam een nieuwe club, langs de ring in West. Aan de buitenkant ziet de oude technische school er nog wat verfomfaaid uit. De verf op de kozijnen is vaal, er zit karton achter een barst in het raam. Maar alles ziet er anders uit in de wetenschap dat dit de opvolger van club Trouw is. ‘De School’ kreeg ruim 20.000 likes en dertig vijfsterrenrecensies op Facebook, nog voor het een dag open was.

Is dat terecht? Een jaar geleden sloot club Trouw (van dezelfde investeerders als De School) in het oude krantengebouw, na een emotionele vierdaagse. Bezoekers hadden die laatste dagen negen uur in de rij gestaan, dj’s liepen huilend rond in hun onderbroek. Tijdens een muzikale hoogmis hoorde je in sets van Nicolaas Jaar, Gerd Janson en Job Jobse platen die vanaf nu onlosmakelijk met de plek verbonden zijn: ‘This must be the Place’ (Talking Heads), ‘Smalltown Boy’ (Bronski Beat) en Beautiful Life (Gui Boratto).

Zondag zag je dat soort taferelen natuurlijk niet. Het is aftasten en uitproberen voor de grote groep dj’s en de kleine groep enthousiastelingen die binnen twee minuten aan een kaartje wist te komen. Zelfs een van de huis-dj’s, Maarten Mittendorff, moet gewoon een tientje betalen aan het hok waar actrice Olivia Lonsdale (uit de videoclip van ‘Drank & drugs’) de vroegere conciërge vervangt.

Een ding valt meteen op: de ruimte. De garderobe is enorm, klassieke muziek verwelkomt de bezoeker. Zowel De School als zijn voorgangers Trouw en 11 willen een ‘stad in een stad’ creëren. Naast clubben of naar een concert gaan, kun je bij De School overdag ook kranten lezen in het café, een yogaklasje volgen, roken in de binnentuin of eten in het restaurant.

Loop je de trap af naar de oude fietsenkelder, dan waan je je in de oude benedenzaal van Trouw, al is de betonnen ruimte lager, breder en strakker ingericht. Het geluidssysteem is meegenomen uit de oude bovenzaal, net als de panelen aan de muur, de bankjes uit de rookruimte en de dj-booth. En Job Jobse natuurlijk. De beste vriend van kakelvers programmeur Luc Mastenbroek (25) groeide in vijf jaar door van wc-dj naar de grote festivals. Zondag liet hij horen dat hij de kale betonnen ruimte perfect begrijpt met een donkere set die kantelt richting techno. Het geluid is goed, het lichtplan minimalistisch. Kruip-door-sluip-doorgangetjes moeten een intiem gevoel geven, al wordt dat helaas tenietgedaan door het felle licht dat de nooduitgang wijst.

Rapportcijfers uitdelen is lastig na zo’n eerste avond. In Trouw werd een nieuwe generatie muziekliefhebbers opgevoed; hetzelfde zou zomaar in De School kunnen gebeuren. Ruimte, dj’s en geluid zeggen in ieder geval: ga zo door. En verzin iets op die nooduitgang.