De groei kwam niet, nu vrezen ze voor hun baan

Kleumen in de regen: het begin van de eerste havenstaking sinds dertien jaar was afzien. Maar de stemming is strijdbaar.

In de Waalhaven werd gisteren gestaakt, onder meer door werknemers van Uniport. Ze willen afdwingen dat de komende jaren geen gedwongen ontslagen vallen. Foto NRC, Rien Zilvold

Twee Mercedessen van actievoerders blokkeren de ingang van containerbedrijf RCT in de Rotterdamse Waalhaven. Niet zo goed voor de beeldvorming dat het nou net dure auto’s zijn, realiseren de stakers zich. Ze kunnen er wel om lachen. De wereld buiten de haven heeft toch al een raar beeld van havenwerkers, denken ze. Dat ze dom zijn, of agressief, of belust op geld. Allemaal onzin, ze willen alleen hun baan behouden. Daarom voeren ze actie.

Zo’n twintig mannen, bijna allemaal werkzaam bij havenuitzendbureau RPS, staan in de stromende regen. Ze balen, want de werknemers van RCT werken wél door. De ploeg die om 15.15 uur begint is door een andere ingang het terrein opgekomen. De FNV heeft voor een paar vlaggen gezorgd, onder andere zwarte met ‘Working Class’. Iemand deelt appelchips uit, na een tijdje arriveert een thermosfles met koffie. Een paar agenten blijven in hun auto.

Donderdagmiddag begonnen FNV Havens en CNV Vakmensen met een 24 uurs staking in de Rotterdamse haven. Om te zeggen dat de haven ‘plat’ ligt is wat veel gezegd: het gaat alleen om de containersector en niet alle bedrijven doen mee. Inzet van de actie is meer zekerheid over behoud van werkgelegenheid de komende jaren, ondanks overcapaciteit en automatisering in de containeroverslag.

Waarschuwing

De vakbonden gaan er van uit dat ze kunnen volstaan met deze waarschuwing aan de werkgevers en het Havenbedrijf Rotterdam. Ze verwachten een uitnodiging om volgende week het mislukte overleg te hervatten. Zo niet, dan volgen meer stakingsacties, wellicht van 48 uur.

Een stukje verderop in de Waalhaven verzamelen zo’n veertig werknemers van overslagbedrijf Uniport zich kleumend onder een partytent. Tonnen met brandende pallets brengen wat warmte. Kraanmachinist Wesley Blom (30) vindt het een prachtbedrijf, hij werkt er vanaf zijn zestiende en verdient er nu 3.000 euro netto per maand.

Net als andere havenwerkers gaan de verwijten van Blom vooral richting Havenbedrijf. De beheerder van het havengebied besloot in 2004 om Maasvlakte II met nieuwe terminals aan te leggen, hopend op enorme groei in de containeroverslag. Maar die groei blijft uit, en overcapaciteit dreigt.

Blom, met vervaarlijk ogende sjaal om zijn hals: „Zij wilden die Tweede Maasvlakte, dus moeten ze nu zorgen voor een oplossing. Laat die oudjes fatsoenlijk met pensioen gaan, dan kunnen de jongeren zoals ik rustig doorwerken.”