Arabische vrouwen weinig glamour? Volgens Dolce & Gabbana niet

Foto: Dolce & Gabbana

Dolce & Gabbana kennen we als een typisch Italiaans modehuis: sensueel en feestelijke vrouwenmode, chique, maar mannelijke herenmode en hysterische reclamecampagnes. Het modehuis kwam deze week daarom met een opmerkelijk debuut: Dolce & Gabbana lanceert de eerste collectie hijabs en abaya’s voor moslima’s.

Hoewel, opmerkelijk? Dat valt wel mee. Voor de ruim 800 miljoen islamitische vrouwen wereldwijd zijn er weinig luxeuze merken die rekening houden met niet-Westerse kledingvoorschriften. En dat terwijl moslima’s volgens onderzoeksbureau Thomson Reuters alleen in 2013 al 266 miljard dollar (247 miljard euro) aan kleding en schoenen spendeerden. Verwacht wordt bovendien dat dit in 2019 zelfs 484 miljard dollar zal zijn.

Management consultancy Bain komt met vergelijkbare cijfers: de verkoop van luxeproducten in het Midden-Oosten kwam in 2015 neer op 8,7 miljard dollar, daar waar dat in 2014 nog 6,8 miljard dollar was.

Kortom, op de Arabische markt liggen kansen. Dolce & Gabbana heeft al dertien winkels in de Verenigde Arabische Emiraten en bezit daarnaast boetieks in Bahrein, Koeweit, Qatar en Saoedi-Arabië. Arabische vrouwen weinig glamour? Dacht het niet. In de rijke oliestaten vinden prijzige handtassen en schoenen gretig aftrek en hullen vrouwen zich onder de hijab al geregeld van top tot teen in designer-kleding.

De collectie, die gelanceerd werd op de Arabische versie van website Style.com, bestaat uit klassieke bedekkende hijabs in prints die je wél bij Dolce & Gabbana verwacht: vrouwelijk, bloemrijk en met polkadots.

Op zijn Instagram gaf Stefano Gabbana alvast een voorproefje van de collectie: