Vissen of wandelen? Vergeet je Casio smartwatch niet.

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij. 

Een paar dagen hiken? Kaart en kompas zijn niet nodig. Weekendje vissen? Laat de Enkhuizer Almanak maar thuis. De nieuwe Casio Smartwatch moet namelijk hét technologisch hoogstandje worden voor de buitensporter, meldt de Wall Street Journal.

Kazuhiro Kashio, de nieuwe baas van het Japanse horlogemerk Casio, zag de Apple Smartwatch en was niet overtuigd. Wie wil zo’n ding nou de hele dag dragen, vroeg hij zich af. Je kunt je beter richten op speciale doelgroepen, volgens Kashio, met voor die groep handige apps. Een volgende stap is de Casio Smartwatch als vervanger van handheld terminals in bedrijven, denkt de CEO.

Allemaal leuk en aardig, zegt analist Cliff Raskind, die de smartwatch ontwikkelingen op de voet volgt, maar voorlopig zijn de smartwatches van zowel Apple als Casio razendsnel door hun batterij heen. Dat moet echt beter, vindt ook Kashio. Wat heb je immers aan je Smartwatch tijdens je hike als je niet eens een meerdaagse trip kunt maken zonder te hoeven opladen?

Seoul deelt fietsen tegen de files

Wie van A naar B wil in Seoul pakt niet meer meteen de auto of een taxi, maar kijkt misschien wel eerst op zijn telefoon of er een fiets in de buurt staat. De nieuwe fietsdeelservice Ddaleungee werkt daar namelijk als een speer, schrijft de Nikkei Asian Review.

Met tweeduizend fietsen verdeeld over 150 locaties door de Zuid-Koreaanse hoofdstad is Ddaleungee (dat voor Koreanen klinkt als het geluid van een fietsbel) een prima alternatief vervoersmiddel. Tijdens een proef tussen september en november waren er liefst 90 duizend gebruikers. Voor duizend won (77 eurocent) mag je een fiets 24 uur gebruiken.

De Nikkei ziet volop toekomstkansen voor het fietsproject en denkt zelfs dat er een heuse fietscultuur op handen is die kan bijdragen aan het verminderen van files. Ook het stadsbestuur is optimistisch en denkt al aan een forse uitbreiding.

Indiase IT-bedrijven halen steeds vaker CEO’s van buiten

India’s grootste IT-bedrijven kiezen steeds vaker voor een CEO die niet uit de eigen kweek komt, schrijft Economic Times. En dat staat volgens de krant misschien wel symbool voor een diepere managementcrisis in de branche.

Infosys, Wipro en Tech Mahindra - drie Indiase IT-reuzen in een branche die bijna 150 miljard dollar per jaar omzet, hebben inmiddels een topmanager van buiten gehaald. Totnogtoe speelden de bedrijven liefst op safe en kozen ze mensen uit de eigen gelederen voor de topjob.

Hoewel de IT-bedrijven Grieks-ogende instituten openden voor het trainen van hun management, is het moeilijk topmensen nog verder te motiveren als zij al een jarenlange stormachtige carrière binnen het  bedrijf achter de rug hebben. Dat zegt Matt Barney, die leiding geeft aan het reusachtige managementinstituut van Infosys.