‘Veel dirigenten hebben hun roem te danken aan invulbeurt’

Twee jaar geleden studeerde Frank Zielhorst af aan de master Orkestdirectie. Nu dirigeert hij als assistent het Bournemouth Symphony Orchestra.

Het was een beetje als The Voice, vertelt dirigent Frank Zielhorst (30). Met 145 anderen reageerde hij op een vacature voor ‘young conductor in association’ bij het Bournemouth Symphony Orchestra in Engeland. Die gewilde opleidingsplek werd opengesteld voor buitenlanders. Zielhorst was een van de twaalf kandidaten die auditie mocht komen doen, en na een spannende afvalrace van twee dagen kreeg hij de baan.

Dat was in het voorjaar van 2014. Inmiddels is zijn aanstelling wegens succes verlengd tot het maximum van twee jaar. Zielhorst assisteert chef-dirigent Kirill Karabits en een keur aan gastdirigenten, hij is betrokken bij alle educatieprojecten én hij dirigeert eigen concerten. Dit seizoen zijn dat er maar liefst 45 – meer dan de chef. Het orkest speelt soms vijf concerten per week en de repetitietijd is beperkt, vaak maar drie uur: „Ik moet mijn interpretatie grotendeels tijdens het concert vormgeven. Dat is een geweldige leerschool.”

Maar Zielhorst denkt ook mee: hij maakt zich hard voor moderne Nederlandse en levende Engelse componisten. Stukken van James Macmillan en Otto Ketting werden onder zijn leiding enthousiast onthaald door publiek en musici.

In 2013 studeerde Zielhorst als eerste af aan de nieuwe nationale master Orkestdirectie, een samenwerking van de conservatoria van Den Haag en Amsterdam en vrijwel alle grote Nederlandse orkesten. Dirigeren leer je niet in de klas, is de filosofie, maar in de praktijk: toptalent als Zielhorst krijgt zo de kans het vak te leren bij topdirigenten en -orkesten.

Als assistent bereidt hij alle programma’s nauwgezet voor, ook die van andere dirigenten: „Mocht er iemand uitvallen dan moet ik kunnen inspringen. Veel dirigenten hebben een grote sprong in hun carrière te danken aan een invalbeurt, van Haitink tot onlangs Gustavo Gimeno bij het Concertgebouworkest.”

Zielhorst heeft sollicitaties lopen, want hij wil zijn momentum na de zomer vasthouden. Een operahuis lijkt hem wel wat. De stukken waarvan hij droomt? „Als ik een keer Wagners Ring des Nibelungen zou mogen dirigeren, over een jaar of zestig, zou ik daar heel blij van worden.”