Luidruchtig en dwars cabaret

Het debuut van de 28-jarige cabaretière Eva Crutzen was twee jaar geleden een uitstalkast van haar grote mogelijkheden.

De zoektocht naar een eigen identiteit is een populair onderwerp onder jonge cabaretiers. Ten onrechte, want het levert vaak uniforme verhalen op over nog te weinig doordachte levenservaringen. In haar debuut Bankzitten omzeilde Eva Crutzen die valkuil twee jaar geleden handig.

Terwijl de voorstelling toch losjes scharnierde om een herkenbaar levensprobleem. Crutzen introduceerde de sweet zone, de leeftijdsfase van 25 tot 35 jaar, waarin het leven op zijn best schijnt te zijn. De keerzijde is de ondraaglijke sociale druk om een geslaagd leven te hebben. Dat leidde niet tot voor de hand liggend bekenteniscabaret. Crutzen sneed op vrolijke wijze de pijn aan bij een bonte reeks vrouwen die zo nodig moeten genieten.

Zo werd Bankzitten een mozaïek van evidente mislukkingen en bizar gedrag. Zoals van een Vlaamse verkoopster die een stofzuiger aanprijst alsof het een seksspeeltje is, likkend aan haar lippen: „En hierna gaan we kijken wat we met een schone, natte dweil kunnen doen.” En ze speelde een vrouw die zelfs op een begrafenis blijft sms’en en een paranormaal consulente op de radio, die maar geen beller aan de lijn krijgt en uit arren moede zelf iemand belt: „Heb je ooit iemand verloren in je leven, een dierbaar iemand, dus dan bedoel ik geen oma of een hamster ofzo.”

Haar acteertalent is Crutzens grootste kracht. Met schijnbaar gemak schakelt ze tussen maffe en rare personages: luidruchtig, dwars en licht in het hoofd. Als het moet stuurt ze de lach van het publiek zoals ze wil. Aan dat zelfvertrouwen was af te zien dat Crutzen niet zomaar een nieuweling is.

Ook op andere vlakken toont de 28-jarige zich een maakster met ambities: er was nagedacht over decor en een soundtrack van geluidseffecten. En ze liet in eigen liedjes horen een begenadigd zangeres te zijn.

Haar nieuwe voorstelling Spiritus, die deze maand in première gaat, moet minder fragmentarisch zijn en meer een verhaal vertellen, zegt ze in een interview. Haar inzet en de lovende kritieken hebben zich uitbetaald, want de zalen zitten vol, stelde ze vast. Het is haar gegund.